Много потребители си разменят кодове за отстъпки, като тук има риск от некоректност помежду им – да си предоставят вече използвани комбинации и да се окаже, че поради това не работят.
На кой любител на онлайн пазаруването обаче не му се е случвало при опит да използва ваучер за отстъпки да види съобщение от типа: „Този код вече е използван“, „Невалиден код за отстъпка“ и пр.
„Важно е да видим условията за ползване на кода за отстъпка, както и срока, за който той се предоставя. Ако при опит да бъде използван, при спазването на всички обявени от търговеца правила и в посочения срок на активност, се изписва съобщение, че кодът е невалиден или че вече е използван, това прилича на нелоялна търговска практика и опит на магазина да стимулира продажби. Не само е некоректно спрямо потребителите, но е и нарушение на законодателството“, обясни по БНР Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите".
„Една от основните цели на прилагането на този прийом е ние да „обиколим“ целия електронен магазин, да изберем това, което ни харесва, бидейки в съзнанието си с очакването, че ще получим обещаните проценти отстъпка. И след това, когато вече живеем с идеята, че тези продукти ще бъдат наши, изведнъж се оказва, че кодът не работи. Много малко вероятно е да се откажем от покупките в е-кошницата си, независимо от това, че няма да получим отстъпката“, коментира експертът.
В събралите се по празниците повече почивни дни много потребители отделят време да прегледат в Интернет продължаващите оферти с изкушаващи намаления. Често предложенията са съпътствани от възможност за предоставяне на допълнителни отстъпки при въвеждането на промоционални кодове. Получаваме ги на пощата си след наше съгласие* с директен мейлинг от различни компании, виждаме ги на банери на сайтове или като спонсорирани постове в социалните мрежи.
Кодовете за отстъпки вече не само са елемент от онлайн пазаруването, но и се превръщат в съществен мотив за потребителите да извършат една или друга покупка от даден търговец, дори когато продуктите не са им необходими в момента или изобщо. Скорошно проучване (Wildfire) сочи, че 61% от респондентите заявяват, че "винаги" или "често" търсят купони, отстъпки, награди за връщане на пари или други начини да спестят от покупките си.
Не е за подценяване и обстоятелството, че често, за да получи отстъпката, потребителят трябва да има регистрация в онлайн магазина и да влезе в акаунта си. Това означава, че той предоставя свои лични данни, които се обработват за целите на маркетинга и най-вероятно с даденото от него съгласие той ги е продал срещу намалението, предупреждават още специалистите.
Редно би било тежестта за предпазване да не пада само върху клиентите, а и контролните органи да проследяват дали няма нарушаване на законодателството за защита на потребителите, тъй като макар и услугата по търсенето на подобни резултати да се предоставя безплатно, тя може да е свързана с реализирането на комерсиални намерения на конкретни икономически оператори и това да е в ущърб на интересите на потребителите. Трябва да се изследват алгоритмите на търсене и подреждане на резултатите.
Съществуват дори търсачки за кодове за отстъпки, които откриват и предлагат на вниманието на потребителите оферти с обещанието да икономисат пари. Задължително е да не се доверявате сляпо на резултатите от търсенето и да проверите дали някъде другаде няма в момента дори по-изгодна оферта за избраните от вас продукти, съветват експертите от „Ние, потребителите“.
)