Относно военната помощ за Украйна, която страната ни реши да предостави, той категорично заяви, че това не ни вкарва във война.
Стоянов обясни, че се мисли в посока замяна на тази мярка, но заради зимата и празниците засега е удължена.
Той добави, че мерките ще влязат сила от 1 януари 2023 г.
Той коментира и дерогацията и възможността още 2 години да продаваме преработения руски петрол на държавите в Европейския съюз, за които ембаргото е в сила.
Той обясни, че ще се мисли не толкова за помагане през горивата, защото подобни уязвими групи едва ли имат и автомобили.
Той спомена една от готвените мерки, която ще бъде с подоходен критерий. Тя ще е през фонд, в който ще се вземат свръхпечалби от дружествата.
„Когато се приема тази мярка само за няколко дни цените се повишиха с повече от 30 стотинки на горивата. На практика тази мярка позволява дори и при по-високи цени компанията да не се притеснява от спад в това хората да почнат да зареждат по-малко горива, тъй като държавата финансира една част от цената“, добави той.
„Когато хората свикнат с една мярка, ние не искаме да я спрем преди да имаме алтернатива. Разбира се тя е в помощ на гражданите. Всяка помощ в тези времена е важна и именно на прага на зимата и при коледните празници ние счетохме, че не е хубаво мярката да бъде спирана. В момента работим по пакет от мерки. Те на следващ етап ще я заменят, така че преди да сме готови с него, мярката не бива да бъде спирана“, добави той.
„Много държави от цяла Европа така помагат на Украйна и не мисля, че някой от тях е във война. Във връзка с решението на парламента, правителството и по специално министерство на отбраната много внимателно анализира това. Бяха взети предвид и желанията на украинската страна. И там, където се пресекат фактически и нашите възможности, и техните желания, това е и което им даваме. Тоест това, с което им помагаме, е нещо много нужно за тях“, подчерта служебният министър на икономиката.
„Много от тези хора нямат леки коли и те няма да получат помощ, ако ние отново да кажем компенсираме цена на горива. Напротив, идеята ще е в духа и на зелената сделка и въобще на зеления преход, който правим, да се стимулира обществения транспорт, а не всеки да пътува с личен автомобил. Помощта ще е под формата и на ваучери за обществен транспорт включително, обясни Стоянов.
„Мярката с отстъпка от 25 стотинки за литър гориво не е социална, а по-скоро лобистка. С тази мярка в фактически от бюджета на държавата от данъците на всички хора, независимо имат ли автомобили, нямат ли, се финансира „Лукойл“. Това каза служебният министър на икономиката Никола Стоянов в ефира на БТВ.
„Хората с доходи до 1000 лв. ще получават помощи от специален фонд, като в регламента, където е и дерогацията, ясно е разписано и за какво могат да се използват отнетите свръхпечалби. Там става дума да се помага и на бизнеса, а не само на гражданите. Ще се помага за намаляване на консумацията на електроенергия, за използване на възобновяеми източници и така хората, които получават месечно възнаграждение под 1000 лв. ще имат възможност за финансова помощ.“, каза той.
„Целта е да защитим българските граждани и фирми. Не изнасяме бензин. Ние сме в постоянни разговори. Тази рафинерия няма как в момента с краткосрочни решения да бъде захранвана по друг начин и се дава дерогация. Това е, което ни казва дерогацията. Те ни дават срок да се справим с този проблем, тъй като са наясно с него. Дава се време българският пазар да бъде задоволен с горива. Най-вече дизел, който е изключително важен, има остатъчни продукти, които трябва и могат да бъдат изнасяни, включително керосин. Примерно 1 самолет не може да излети от България. Целия керосин се произвежда там“, поясни Стоянов.
)