Състоянието и развитието на всяка държава зависи от нейната образователна система, затова акцентът върху темите за агресията и за езика на омразата в училище трябва да бъде постоянен, заяви той.
Отделна тема е и агресията срещу учителите. В немалко случаи в семействата се насажда неуважение към учителската професия. За да няма пропаст между обучавания и обучителя, са необходими конкретни идеи и воля за реализирането им, които да доведат до уважение към учителската професия и към убеждението, че тя е в ползва на обучаващия се и че резултатът е значим за обществото, отбеляза министърът.
Агресията и езикът на омразата са навлезли твърде много в училищата и се превръщат в една от пречките пред осъществяване на задачите за преподаване на знания, за създаване на умения и за възпитаване на граждани, хора, човеци. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на откриването на конференция "Училище без агресия за сигурна училищна среда", предаде репортер на Novini.bg. Форумът е организиран от Министерството на образованието и науката в сътрудничество с УНИЦЕФ-България.
Дали обществото ни създава условия, за да въвлече децата в агресивни изяви? Като започнем от насилието във филми, понякога в семействата, като наблюдаваме псувните по улиците, в транспорта и по други места и стигнем до сбиванията на публични места, виждаме, че има фактори, които са причина за агресивното поведение в училищата. Трябва да имат усещане, че живеят в общност и всяко насилие може да доведе до ответна реакция. Справянето с насилието е отговорност на цялото ни общество, на всички институции и на целия обществен сектор, посочи образователният министър.
Според данни на статистиката противообществените прояви у нас са десетки хиляди. Работата с такива деца постфактум е задължителна, но никой не може да отрече, че превенцията срещу агресията е недостатъчна. В часовете на класния или на родителски срещи биха могли да се правят разговори за превенеция на агресията и за живота в общност. Всеки учител с подкрепата на специалистите може да намери адекватна форма за това, коментира проф. Александър Пенов.
Можем да се опитаме да намалим това нежелано явление стъпка по стъпка. Трябва да създадем сигурна училищна среда, в което всяко дете да реализира своя потенциал. Необходими са усилията на всички участници в образователния процес, за да превърнем агресията и езика на омразата в неприемливи в училищната среда, подчерта проф. Пенов.