Има две условия, за да се кандидатства по програмата
Няма време за програмата за безплатно саниране на жилищни сгради. Няма и конкретни указания за кандидатстващите. Много е възможно заради политическите турбуленции у нас да ударим на камък и с европарите за саниране.
За т.нар. безплатно саниране сдруженията на собствениците трябва да кандидатстват до края на март догодина. След тази дата до края на 2023 година безвъзмездната финансова помощ ще е само 80%. Останалите 20 на сто трябва да се осигурят от собствениците на имота. Така че за да се докопат до безплатно саниране, сдруженията трябва да бързат и да предадат изрядна документация в следващите шест месеца. А това не е толкова лесно.
Иначе от страна на регионалното министерство още по времето на предишния министър имаше обещания за „обслужване на едно гише“ на кандидатстващите сдружения и техническа помощ при подаване на документацията. Според първоначалния план на първия етап сдруженията кандидатстват в МРРБ, а след това чрез обществени поръчки ще бъдат избрани специализирани компании, които да оперират в шестте района за планиране и да управляват програмата.
Първото е да има вече създадено сдружение на собствениците на сградата, посочва Лилия Чолакова, председател на АДУЕС. Второто обаче е по-тежко - сградата да разполага с технически паспорт. Ваденето на този документ обаче изисква време - около два месеца, ако всичко е изрядно, обяснява Лилия Чолакова пред "Марица".
Цялата информация, с която разполагаме и ние като професионален домоуправител за Националната програма за енергийно обновяване на жилищните и нежилищните сгради със средства от НПВУ, засега се базира само на устни изявления от страна на представители на МРРБ. Все още се очаква финализиране на методическите указания и изготвянето на типови документи за кандидатстване, допълва председателят на асоциацията.
По Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) са предвидени 1.4 милиарда лева и колкото и голяма да изглежда сумата, парите ще стигнат едва за 1000-1500 блока или кооперации, алармират от Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост (АДУЕС). А според експертни оценки сградите, които се нуждаят от енергийно обновяване, в цяла България са повече от 54 000.
По-големият проблем е, че струва немалко пари. На апартамент в жилищен блок се падат като разход между 300 и 500 лева. Колкото по-малка е сградата, толкова по-скъпо излиза за обитателите ѝ ваденето на технически паспорт. Цената зависи от разгърнатата застроена площ, от липсите в документацията, дори от вида на строителството - ако е типово, процедурата се улеснява. С технически паспорт у нас по задължение разполагат само сградите, строени след 2007 година, но те пък по презумпция не се нуждаят от саниране, обяснява омагьосания кръг дамата. Така че колкото и да им се иска на съседите да побързат, за да се класират за безплатно саниране, бързането ще е бавно.
)