Третият пункт, по който разсъждават ислямистите, е какво трябва да бъде поведението на мюсюлманите на фона на ожесточените украинско-руски сблъсъци.
сн. getty
Коментар за novini.bg на проф. Владимир Чуков, известен арабист, университетски преподавател и учен в областта на политиката на Близкия Изток и исляма.
Анонимният автор се опитва да разгледа причините за избухването на военните действия. Според него те са пряк израз на американско-руската конкуренция за налагането на контрол върху Източна Европа. Авторът е на мнение, че
В същото време в статията
Според ислямистите покойният американски мислител е твърдял, че следващата световна война ще е между западната и ислямската цивилизация, а това не е станало. Това доказвало правотата на ислямската доктрина.
Русия е започнала войната поради опасения, че процесите могат да достигнат до свалянето на режима в Москва,
Те са категорични, че мюсюлманите трябва да останат неутрални. Това трябвало да направят и мюсюлманите в Украйна и Русия.
последователите на чеченския президент Рамзан Кадиров се определят като муртадин, вероотстъпници.
ИДИЛ възприема участниците в Чуждестранния легион, създаден от украинския президент Володимир Зеленски като представители на крайната десница. Този контингент от около 16 000 души щял да предизвика подем на крайнодесните партии на европейския контингент. Без да се позовава директно на конкретната логическа връзка, анонимният автор от ИДИЛ се опитва да обясни предпоставките за засилването на идеите на ислямизма в Европа с „крайнодесния тероризъм“, генериран тази военна сила.
В тази връзка се цитира мнението на един от най-видните идеолози на салафитския джихадизъм Абу Мохамед ал Макдеси. В своя туитър акаунт той пише: „Мюсюлманите в Русия и Украйна трябва да избягват да участват в каквито и да е битки, под знамето на тирани.” Според него „войната е наложена на двете държави, заради това, че те не вярват в Бог“.
Вторият извод, който прави анонимният автор е, че светът става свидетел на „нов тип война“, независимо дали тя ще е краткосрочна или дългосрочна. Ислямистът я определя като „кръстоносен поход срещу кръстоносния поход“. Според него това подсказвало, че тя ще се разпространи и в съседните европейски страни. В тази светлина се възприема тезата, че украинско-руската криза ще промени много от сега действащите принципи, които регулират войната и мира. С други думи, представителят на ИДИЛ счита, че тази война опровергава напълно тезата на Самюел Хънтингтън за сблъсъка на цивилизациите, която е доминирала десетилетия наред западните теории за международните отношения.
На 10 март 2022 г. терористичната група Ислямска държава анонсира своя нов лидер, а именно Абу Ибрахим ал Хашими ал Ибрахими. За него се знаят малко неща. Въпреки това в последната редакционна статия на седмичника ал „Наба“ от края на март 2022 г., излизащ от името на ИДИЛ се представя позицията на организацията за водещото в световен мащаб събитие, а именно войната в Украйна. Материалът е озаглавен „Кръстоносни походи-кръстоносни походи“.
Неутралната позиция във войната е характерна за множеството арабски държави. Поведението на отделните страни е нюансирано. От 22 страни-членки на Лигата на арабските страни множеството гласуваха в подкрепа на резолюцията, призоваваща Русия да спре войната в Украйна. Три се въздържаха, а една /изключената Сирия/ гласува против. В същото време нито една от тях не се присъедини към санкциите.
Паралелно с това Главният мюфтия на Украйна Саид Исмагилов се присъедини към народното опълчение, което защитава столицата Киев. Той призова „чеченците и сирийците да не участват във войната на страната на Русия, тъй като тя е агресор и правото не е на нейна страна“. Той добави, че „руските войски, които се бият в Украйна, се биеха в Сирия и че те /украинците-бел.авт./ ще отмъстят за сирийските жертви.“
Ръководствата на ислямските култове на двете държави се наредиха, всяко едно от тях зад политическите лидери на своите страни. Така например Главното мюфтийство на Русия застана зад войната, започната от Путин, „обосновавайки се на принципите на Корана“. В същото време първият зам.-председател на Главно мюфтийство на Русия и председател на администрацията на мюсюлманите в азиатската част на Русия Фаузи Сейду застъпи противоположна позиция. Той заяви: „Тази битка не е нашата битка.“
Тази негативна позиция на ИДИЛ е известна отдавна. Това се дължи не само на факта, че чеченският лидер участва в Първата чеченска война на страната на ислямските сепаратисти, а във втората на страната на руската армия. Според ислямистите, не може мюсюлманин да воюва под знамената на християнски военни командири. Според ИДИЛ, това, което Кадиров е направил, е отказ от вярата и се наказва със смърт.
Четвъртият нюанс в статията се състои в това, че според идеолога на ИДИЛ сега е моментът да бъдат възстановени силите и амбициите на салафитоджихадистите и най-вече на ИДИЛ. Тезата на автора е, че в момента светът е зает с военните действия в Украйна. По тази причина ще се отворят много врати, които досега са били затворени. Особено силно важело това за Европа и за европейското общество. Освен на Стария континент идеологът съветва да бъдат мобилизирани и човешки ресурси в Централна Азия. Чрез тях той счита, че могат да бъдат нанесени удари върху обекти на руската национална сигурност.
което може да доведе до институционализирането на управление, лоялно на Запада в руската държава. Всичко това подсказва, че ислямистите се опитват да разсъждават за динамиката и реалностите на настоящата система на международните отношения. В същото време те претендират, че са активен участник в тази система.
)