"Отдавна е изоставена системата за подготовка и научна дейност на управленските кадри", коментира още той. По думите му, кадровата политика привидно изглежда открита, но много често е "прикрито връзкарство и заплащане".
"Сериозен проблем в България е и домашното насилие", посочи още Попов и добави, че това е един от приоритетите за БСП. Пътната безопасност също е сред основните приоритети и цели на партията.
"Стига вече с тези наши фирми", призова Радулов по отношение на обществените поръчки за облекло на униформените.
Анализът да се изготви от представители на МВР (политическото и професионално ръководство), синдикални организации, външни специалисти, представители на Министерството на финансите и по един представител от всяка от четирите партии
ГДБОП да засили взаимодействието с другите национални служби с фокус върху киберсигурността и създаване на унифицирана структура за киберсигурност и киберпрестъпления
Да има критерии за оценка на дейността и механизми за външен контрол
Засилване противодействието на изпирането на пари по икономически сектори чрез засилване координацията на контролните органи
Засилен контрол и охрана на южната държавна граница с нови технологии
Изготвяне на пълен функционален анализ на МВР и цялостен преглед на дейността на министерството
Изграждане на качествена база за съхранение на доказателствата, създаване на единна база данни
Изграждане на разбиране на полицейските служители за правата на човека
Институтът да възстанови научната, обучителната и методическата дейност
Контрол върху информацията и достъпа до информация, съвместим с партньорските служби
МВР в противодействие на домашното насилие
На база на този анализ да се изработят нова структура, звена и състав, включително и да се обмисли обособяване на служби в нови звена или министерства
Нулева толерантност към нарушения и престъпления и незабавни действия
Обучение и специализация на кадри по криминалистика и криминология в чужбина
Оптимизиране на оперативно-издирвателната дейност, техническо осигуряване и въвеждане на полицейско разузнаване
Освобождаване от несвойствени функции на полицейските органи
Повишаване на капацитета за криминалистика и криминология и връщане на криминологията в Националния институт
Подобряване на взаимодействието с чуждите партньорски служби с фокус към мигрантската криза
Постоянно съпътстващо специализирано обучение в областта на криминалистиката за водене на интервю и разпити и др.
Преглед и актуализация на закона за НСО, както и на всички закони в сектор сигурност
Привличане на представители от местните общности
Пълен функционален анализ на ДАНС
Създаване на нова полицейска карта с фокус малките населени места и редовно полицейско присъствие и техника - видеонаблюдение, паник бутони и т.н.
Създаване на система за професионално обучение и образование на служителите от сектор сигурност
Първи представят своята визия от "БСП за България". Дискусията се модерира от съпредседателя на "Продължаваме Промяната" Асен Василев.
Участниците от четирите партии в дебата за вътрешна сигурност се договориха за някои конкретни политики и промени:
Започнаха прегорите между ПП, ДБ, ИТН и БСП за постигане на коалиционно споразумение по тема “Вътрешна сигурност”.
Атанас Атанасов от "Демократична България" коментира, че в последните години в службите за сигурност са инсталирани послушни лица, които са зависими от задкулисието и са неспособни да изпълняват функциите, за които са назначени.
Валери Сарандев обясни, че превенцията трябва да бъде приоритет в дейността на полицейските служби.
Едно от предложенията е икономическа полиция да стане истинска данъчна полиция и може да премине към данъчните.
На базата на този преглед и анализ на системата трябва да се направи нов закон за МВР. По думите му в момента ведомството представлява обърната пирамида и не дава ефекта, който очакват служителите и гражданите.
По думите му има проблеми и с обучението и в момента след като излезеш от Академията на МВР може да станеш ръководител на 100 души, без никакво обучение за това как да ги ръководиш.
По думите му, най-сетне трябва да се направи децентрализация като това може да стане с отделяне на пожарната и гражданска безопасност, които да се трансформират в отделно министерство на бедствията и авариите.
"Има проблеми и с кариерното изразстване на служителите. Трябва да сложим край на политическото инжинерство, заради което стигнахме до най-ниските нива на доверие към полицията през последните 12 години", подчерта още Иванов.
"Нужни са функционални и персонални промени за противопоставяне на това явление. Политически да бъде изведено това, че най-важната задача трябва да е борбата с корупцията чрез системни мерки във всички власти", посочи Атанасов.
Асен Василев наблегна на това, че езиковата квалификация не трябва да бъде подценявана. По думите му, много от престъпленията са международни или са свързани с документи на чужди езици и езиковата подготовка също е изключително важна.
Николай Радулов от "Има такъв народ" започна с това, че през последните години хората са станали свидетели на показни акции и това трябва да се промени.
Той поиска анализ на кадротово състояние в МВР и изрази съгласие пожарната да бъде извадена от ведомството и да бъде обособена в ново министерство, което да е ангажирано с гражданската защита.
"За да се случат всички тези неща е необходимо да има преглед на самото министерство. Предлагаме в първите 3 до 6 месеца да се направи пълен анализ на МВР - на всички структури, звена, брой служители, дублиращи звена, тъй като в момента МВР е с най-големия бюджет в страната", подчерта Иванов.
"Трябва да има закон за обществния ред, както и закон за оперативно-издирвателната дейност. От МВР трябва да бъдат изведени всички несвойствени дейности като например чистачките – няма проблем тази дейност да бъде аутсорсвана. Не би трябвало в МВР да се назначават хора по няколко закона - закона за държавния служител, по кодекса на труда и т.н.", обясни Милен Иванов от "Продължаваме промяната".
"Трябва да се обезпечи равната сигурност на всички хора - както осигуряваме сигурността на един министър, така трябва да го правим и за обикновения човек", подчерта Радулов. Той обясни, че навсякъде се говори за цифровизация и нови технологии, а в България полицаите носят хартия от домовете си, за да принтират документи, а най-новия компютър е поне на 5 години.
Изготвяне промени в законодателството или изцяло нов закон за структурата и функциите на МВР. Предстои да се преценява детайлно дали законът за МВР да остане и дали той да е функционален, структурен въз основа на заключенията и препоръките на анализа
Обективно регистриране на сигналите и на престъпленията и отчитане на тяхната разкриваемост на база обективни критерии. В момента статистиката в МВР води едно престъпление като разкрито в момента, в който материалите се докладват на прокуратурата, а не когато има влязла в сила присъда като по този начин се генерира висока разкриваемост
Разширяване периметъра на действие и търсене на максимално експертно и финансово осигуряване за работа по програми с жертви и извършители на престъпления, домашно насилие, наркотици и рецидивна престъпност и взаимодействие с Министерството на правосъдието и Министерството на труда и социалната политика
По думите му, в момента има и няколко структури, които са с полицейски функции, но са извън МВР - Главна дирекция "Охрана на съдебната власт" и Главна дирекция "Изпълнение на наказанията". В момента те функционират в Министерството на правосъдието, а назначаването и функциите им са по Закона за МВР.
По думите му, сектор сигурност и МВР трябва да се разглеждат в два аспекта - състоянието на самата система, отношението на служителите към йерархичната структура, битовата среда, адекватната подготовка и от друга страна - как гражданите приемат министерството и неговата задача да запазва обществения ред в страната.
Той даде пример със Закона за специалните разузнавателни средства, който дава възможност на специалните служби да наблюдават всеки, без значение дали е извършил или не престъпление. "С това трябва да се приключи", убеден е Радулов. Той също посочи, че е нужна не само ревизия на щата и състава на МВР, но и финансова.
Той посочи, че престъплениятатрябва да се намалят на 30-35 на 10 000 души, както и да намалее с 20% броя на кражбите и броя на рецидивите. Да се създадат радикално нови инструменти, стабилна тенденция за намаляване на над 2 пъти на броя на наркоманите в сравнение с 2018 г.
Трябва да има контрол и превенция на службите и периодични изслушвания на водещи експерти и ръководители на тези служби в парламентарните комисии. Той акцентира и въхру работата на прокуратурата. "Каквв е смисълът службите да разследват и събират доказателства, след като прокуратурата бездейства?", попита риторично Атанасов. По думите му е нужно да се въведе възможност за атакуване пред съд на отказите на прокуратурата да образува досъдебни производства, но трябва да има филтър, за да не бъдат задръстени съдилищата.
Трябва да има професионално и честно бюджетиране и разходване на средствата - те така се изразходват, че не стигат нито за мебели, още по-малко за иновации. Институтът по криминалистика и криминология отказва да участва в обучението на служители от районните управления, добави още Радулов и обясни, че обучението по криминалистика трябва да се подобри.
Трябва да се направят много сериозни промени в начина за прилагане на Специални разузнавателни средства, смятат от "Деморкатична България". Атанасов посочи, че трябва да се ограничи кръгът от огани, които имат право да заявяват искане за прилагане на специални разузнавателни средства. Антикорупционната комисия също има право да предлага СРС и това е правен абсурд, коментира Атанасов. По думите му прокуратурата също има такова право и това трябва да бъде отменено.
Трябва да се създаде нова полицейска карта с постове на жандармерията за не повече от 3 села. Нужна е адекватна подготовка на полицаите, активна работа с европейските партньори, както и подобряване на възможностите за разследване с по-модерна база за криминалистичен анализ.
"В момента има частни детективи, които работят на ръба на закона и могат без да се притесняват да наблюдават хора, да ги записват и следят и това е парадокс. Частните охранителни фирми не бива да са врагове на системата, ако разбира се спазват закона. Секторът за сигурност страда от липса на отваряне в посока частния бизнес", коментира Иванов.
"Големият проблем с обучението на кадрите. Заплащането е ниско, а преподавателите не се ползват с особен авторитет и доверие. ДАНС упорито отказват да имат структура, която да се занимава с обучението на техните кадри извън Академията на МВР. Може да се създаде Национална агенция по сигурност с факултети по сигурност и киберсигурност и да се превърне в модерно учебно заведение", предложи още Радулов.
"Ще работим за общество със спокойни условия за труд, бизнес, нулева толерантност към коруцпията. Основна цел е да спре натиска на битовата престъпност върху цели райони в страната с адекватна реакция от страна на държавата", обясни Иван Иванов от БСП.
Тодор Байчев посочи, че в МВР се правят козметични промени - сливане или отделяне на различни звена и отдели, в някои от тях има и дублиране на функции. Трябва да има и по-добра законова защита на действащите полицаи, посочи още социалистът. Филип Попов акцентира върху защита на границата и по-добра киберсигурност, разширяване обхвата на дирекция "Вътрешна сигурност".