)
"Кой е виновникът и кой е строителят. Към този момент единственият строител е "Автомагистрали", но то не е започнало строителство официално", каза той.
"Предишните управляващи (правителството на ГЕРБ - б.р.) са раздали пари за АМ "Хемус" напред и то дори на места, където не се знае къде ще мине трасето. ... Хаосът, който намерихме е документален, юридически хаос. Те така са си работили", коментира Иван Шишков и уточни, че за МРРБ е важно да се направи анализ, а не ревизия на това, което се строи, за да може да се продължи. ... Очевидно строежът на "Хемус" е бил една изключителна манипулация. Ние искаме да кажем, че това, това, това и това е направило незаконно, това ще го решим с извънредни мерки и ще го предложим законово на следващото Народно събрание. За да можем да продължим по законов ред".
"Магистрала "Хемус" през последната около година и половина се е превърнала в една строителна илюзия". Това заяви пред БНР арх. Иван Шишков, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството. По думите му държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията.
Зам.-министърът беше категоричен, че не спрян строежът на магистралата: "За 4-ти лот вече има решение на Министерски съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по отчуждаване, т.е. заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в МС за отчуждаване. ... Оказва се, че докато ние бързаме да довършим процедурите, някой си е позволил да строи незаконно в чужди имоти и няма жалба от собствениците. Жалби е имало заради унищожени горски територии заради строителството на магистралата".
Той обясни, че в един момент е станало ясно, че никой не знае кога АМ "Хемус" ще бъде завършена. "Създава се една илюзия как се трои, колко е важна. Тя наистина е много важна, но от нещо, което наистина би трябвало да е приоритет на държавата, се превръща в строителна илюзия. Аз си представях, че цялата магистрала се строи. Не мога да си представя защо не е планирана цяла магистрала, защо не е отчуждена цялата, защо не е получила разрешение за строеж и да се строи на лотове, но да има процедура за всичко това", каза Шишков.
"Изкуствено е създаден проблем, защото "Автомагистрали" няма ресурс да строи. Тя обаче на прави договори за подизпълнители за строителство, а прави договори, свързани с доставка на материали и строителна техника. Накрая ще се окаже, че държавното дружество е виновни и всички щети ще останат в държавата. Едни фирми ще си получат парите, защото ще доставят материали, едни фирми ще си получат парите, защото са доставили строителна техника, а накрая качеството и некачеството на строителството ще остане в "Автомагистрали", обясни арх. Шишков .
За трите лота на АМ "Хемус", които имат одобрен Подробен устройствен план ще се направи всичко възможно да получат разрешение за строеж, за да започне строителството им законно, подчерта зам.-министърът и добави: "Следващото правителство ще трябва да решава как ще го строи, защото това е политическо решение, както и какво ще прави с дружество "Автомагистрали". Ударно продължаваме документално да се свърши това, което е пропуснато във времето. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет една почти свършена процедура за строителство от 4-ти до 6-и лот и едно изяснено трасе от 7-и до 9-и лот, за да може да се продължи. Ясно е, че "Хемус" няма да бъде завършено до 2024 г.".
Последвайте канала на