/Със съкращение/
Коментар на политолога Слави Василев. Той е син на журналиста, предприемач Васил Василев.
Необходимо ни е преосмисляне на тази форма на управление, защото ТЯ НЕ РАБОТИ. Изборът е между работещо, но пропито от корупция правителство, или това, което наблюдаваме в момента.
Нямам силата да се занимавам с политка, защото родната политиеска система не толерира такива като мен - със собствено мнение. С дребни изключения, младите политици са послушковци. Но ако бях политик, написаното горе щеше да е моята програма.
Как се гарантира независимостта на законодателната власт
Преосмисляне на политическата ни система
Ако партиите не отворят дебата за преосмисляне на парламентарната форма на управление, ни чака, или старият Борисов или нов, неизвестен такъв. Има и трети вариант, да ни намерят някоя мижитурка, която, освен неефективна, ще бъде зависима от мутро-мафиотските кръгове около Сараите. И пак ще гледаме същото.
Българската политическа система не работи. Българският парламентаризъм, в отсъствието на силната ръка на Борисив и ДПС, не може да произведе власт, устойчивост и реформи. А с тях произвежда устойчивост в корупцията. Цял месец гадаем ще има ли правителство, няма ли да има? Дори и да излъчат кабинет, въпросите какво ще свърши и колко ще управява остават на дневен ред. Вие, като виждате парламента днес, смятате ли, че диалогът ще роди разумни за обществото решения?
Впрочем в момента се намираме точно в тази хипотеза, със служебния кабинет, назначен от преиздента, и с независещия от него 46-ти парламент. Но краят на това управление е предизвестен, защото Конститцията вменява на служебния кабинет временна, спасителна роля. За справка вижте всички служебни кабинети в историята на нашия парлемантризъм - те са свършили повече работа от всички редовни такива и са откраднали много по-малко, за да не кажа нищо.
За тези от Вас, които имат съмнения относно президетската изпълнителна власт, ще кажа само, че властта на Борисов в 44-ия парламент е много по-голяма, защото бившият премиер разполагаше не само с правомощията на министерския съвет, но и с тези на парламента. В демократичния президентски режим това не е така.
в президентски режим е въпрос на много сериозен дебат, в който трябва да участват най-добрите ни прависти и конституционалисти. Знанията не ми стигат дотам. Но знам, че това е възможно и знам, че този дебат е необходим и отговорността принадежли на партиите.
не означава авторитаризъм. Не апелирам за президентска република от типа Русия или Турция. Пледирам за баланс и равновесие между трите власти, за да снабдим държавата със защитни механизми срещу корупцията, търговията с власт и влияние, срещу беззаконието и произвола. Съдебната реформа е само част от този процес (вече десетина години ни говорят за нея с видими резултати). Балансът и равновесието между властите означава президентска изпълнителна власт, съчетана със силен и независим от волята на президента парламент, който се избира пряко от гражданите.
)