Това предвижда проект за промени в Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство, внесен от “Демократична България”, съобщиха от пресцентъра на формацията.
Бюрото по защита, което осигурява специална защита на граждани, застрашени във връзка с наказателни производства, да премине от главния прокурор на подчинение на Главната дирекция “Охрана” към Министерството на правосъдието.
Предложените промени целят да се фокусира Бюрото върху основните му функции за защита на хора, застрашени във връзка с наказателното производство, да се ограничи възможността за злоупотреба с правомощия, да се повишат публичната отчетност и контрол и да се премахнат дублиращи функции. Вносителите изтъкват, че в последните години Бюрото по защита бе отклонено от същностната си функция да осигурява механизъм за защита на застрашени свидетели и други участници в наказателни производства. Същевременно бяха създадени предпоставки за злоупотреба с власт от страна на главния прокурор и нарушаване на принципа за разделение на властите.
Така например бе дадена възможност по разпореждане на главния прокурор Бюрото да може „да охранява и обезпечава провеждането на действия по разследването“, а служителите му да довеждат принудително хора до органи на съдебната власт. През 2020 г. на Бюрото бе вменена и функцията да организира и осъществява охраната на прокурори и следователи.
“С поредица стъпки бе овластен главният прокурор с функции по ръководство и контрол над дейността на Бюрото по защита, с което засили концентрацията на властта и единоначалието в прокуратурата като в същото време ограничава правото на защита на лица, пострадали от действията на Бюрото при проведени акции”, се казва в мотивите към законопроекта. Посочва се и че по същество функциите на Бюрото по защита са в сферата на компетентност на изпълнителната, а не на съдебната власт.
“Упражняването на принуда от името на държавата, като се използва сила, оръжие и помощни средства, ограничаване на човешки права, включително при които може да се стигне до отнемане на човешки живот, които се включват в дейностите по охрана, предотвратяване и пресичане на престъпления, са харакертни за органите на изпълнителната власт. В демократичните общества тези дейности са под демократичен контрол, както институционален, така и граждански. Конституцията е възложила на главния прокурор да упражнява функции по надзор за законност и методическо ръководство над дейността на прокурорите. Същевременно, съгласно действащите разпоредби ЗЗЛЗВНП възлага едновременно нормативни, ръководни, контролни и оперативни правомощия на главния прокурор по отношение на служителите на Бюрото за защита. Това съсредоточаване на правомощия в едноличен орган на власт, без осигуряване на ефективни средства на контрол (парламентарен, съдебен, граждански) при тяхното упражняване, съставляват нарушения на принципите за разделение на властите и правовата държава”, се казва в мотивите към законопроекта.
Посочва се и образуваното в Конституционния съд дело (№ 5/ 2021 г.), свързано с нарушаването на принципите на правовата държава, разделението на властите и независимостта на съдебната власт заради разпоредби на Закона. Вносителите цитират и данни, според които намаляват хората, на които е предоставена защита, а на този фон през миналата година са проведени процедури по назначаване на 58 нови служители в Бюрото по защита.
)