Станислава Армутлиева се отказва от номинацията на "Има такъв народ" за министър на културата. Това обяви самата тя в личния си профил във Facebook.
Ето и цялата ѝ позиция:
И приех, защото вярвам, че точно липсата на култура е в основата на корупцията и ниското ниво на функциониране на демокрацията и точно културата трябва да не е периферия, а достойно да стои в центъра на интересите на една държава.
Културата е инвестиция в демокрацията. Но културата и изобщо движението към цивилизация са специфични състояния на духа на обществото и са възможни единствено като общо усилие и споделени ценности.
Това беше първата ми реакция.
Ето защо се отказах от поста още във вторник.
Благодаря на Слави и екипа му за доверието и честта, която ми оказаха. Ще съм на линия да помагам и на тях, и на всички онези, които приемат предизвикателството да бъдат двигатели на промяната и които счетат, че имат нужда от моя капацитет, колкото и както го видят и преценят.
В същото време обаче си дадох сметка, че съм свидетел на силна вълна от хора, които оставят бизнеса си или успешната си кариера, за да влязат в политиката с идеята да променят нейния дневен ред и съответно бъдещето на България. Може би наивно схващане, но предпочитам в този случай да бъда наивна. Реших, че идва един момент в живота, когато си струва да се пробваш да скочиш по-високо и да вложиш себе си в нещо по-голямо и важно за повече хора, въпреки всичко, от което трябва да се откажеш в личен план. Иначе има риск да останеш в редиците на тези, които все се оплакват, че нещата не са наред, но когато им се отдаде възможност те да диктуват реда, отказват да поемат горещия картоф на отговорността.
И започнах да визуализирам най-смелите си идеи. Представих си как правя така, че политическата класа да престане да подмята културата и да я търгува евтино в рамките на поредната коалиция. Представих си още как сядам с двамата министри - финансовия и икономическия (бяха ми представени различни имена от обявените, но да кажем, че това е „малко“ несъответствие още на старта) и намираме интелигентен и работещ механизъм трайно да увеличим бюджета за култура, да създадем условия за производство на чуждо кино у нас, силно подкрепяйки и българското, или пък с министъра на образованието – как да създадем възможност децата да имат активен досег с изкуство от малки, защото това наистина може да формира различни възрастни. Представих си и как убеждаваме Нетфликс да възложи първите си български сериали, как не се отказваме по бюджетни причини от участие в Евровизия, защото е единствената сериозна платформа, на която имаме шанс да покажем потенциала на българската музика и артисти, как правим така, че българският театър да започне да стои още по-съвременно и онези, които го създават да живеят достойно и без трудно поносими компромиси и халтури, как биха се променили българската музика, присъствието й в ефира и шансът й за успех извън България, ако дадем възможност на нашите композитори, текстописци и музикални продуценти да обменят редовно опит с чуждите си колеги от цял свят в рамките на творчески обучения и програми, как да осигурим достъп до култура в по-малките населени места чрез модернизиране на читалищната дейност и разнообразни пътуващи инициативи, как да сложим четенето в центъра на живота на българите, как да елиминираме сивия сектор в творческите индустрии и като французите да дадем на младите хора ваучери за култура.
Когато ми предложиха да съм кандидат за министър на културата, първата ми реакция беше чиста изненада, предвид това, че в някакъв смисъл съм рискова - не съм и никога не съм била част от нечий политически отбор, включително техния, свободолюбива съм и държа на автономността си при взимането на решения, имам ясни и категорични позиции свързани с дълга и последователна борба за законност в защита на правата на автори, изпълнители и продуценти. Една голяма част от хората, които свикнаха да използват тези права без никакво възнаграждение за техните създатели и притежатели, виждат в мое лице носител на заплахата, че рано или късно безнаказаната кражба на творческо съдържание ще бъде преустановена. Около мен, освен прекрасен кръг от умни, успешни и добри хора, има и цирей от омраза и номинацията ми за поста със сигурност ще провокира за пореден път неговото пукване. А пък и обективно погледнато нямам никаква нужда от министерски пост – заедно с екипа си работя по десетки вдъхновяващи и успешни проекти. Моят свят ражда смисъл всеки ден и ме радва, въпреки трудния контекст.
Част от колебанията ми дойдоха по линия на разнообразните компетенции на един министър на културата. Дадох си сметка обаче, че имам натрупано познание в толкова много посоки, заради оцеляването на база на творческо съдържание в един бързо и постоянно променящ се свят, а пък съм и добър ученик, с радост си намирам учители. И още - не мога да кажа, че някога съм общувала с министър на културата, от чиито познания да занемея. Обикновено хора като мен са били източник на информация за всички на тази позиция.
Години наред се опитваме да променим средата, в която творческият сектор диша. Наричаме я враждебна, отчайваща, безнадеждна, защото изкуството продължава да не е надеждно занимание у нас, без значение колко си успешен. Няма достатъчно уважение към интелектуалния труд, за да си плащаме за него, няма и правоприлагане, за да има механизми за защита на творческото съдържание. И не става дума само за полето на музиката, където работя, сърцето ми е в литературата, театъра, киното, изобразителното изкуство.
Размечтах се, казах си, че това е уникална възможност, която някой ми дава и ще е нечестно да не я приема, въпреки гигантския личен дискомфорт, отказа от онова, което съм постигнала до момента и заставането на амбразурата като обект на дори още повече негативна енергия.
)