)
Затварянето на бизнеси от НАП за първо нарушение трябва да се прекрати за пореден път настояват от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
От БХРА са категорични, че санкциите срещу нарушителите от сивата икономика трябва да бъдат много строги, но и да градират, като обектите с рецидиви да търпят много по-строги наказания от тези търговци, които са нарушили закона по недоглеждане, разсеяност или пък когато става дума за незначителни суми. Не е нормално при първо нарушение на търговец обектът му да бъде затварян. Това е все едно да се наведеш и да вземеш 2 лева от земята, които някой е изтървал и да те осъдят на затвор за недекларирани приходи, обясни зам.-председателят на БХРА Атанас Димитров. Според него санкциите трябва да градират, като за първо нарушение се налага глоба, макар и солена, за второ още по-висока санкция, а чак при трето престъпване на правилата обектът да бъде затварян. Като освен това и самият нарушител – сервитьор или продавач например, на него също да бъде налага глоба, за да се предотвратят злонамерени действия и умишлено навреждане на собственика по поръчка на конкуренция, обясни председателят на БХРА Георги Щерев.
Запечатването на търговски обект е крайна мярка, която води до редица затруднения за бизнеса и трябва да бъде налагана единствено в краен случай, обясни Димитров. Особено в тежка кризисна ситуация като тази, в която се намират заведенията, които не работиха близо 7 месеца от годината. За мнозинството от тях подобно запечатване и затваряне може да се окаже фатално и дори при последващи доказателства, че не е имало нужда от тази санкция или тя е била твърде строга ще е късно, защото бизнесът ще е фалирал, обясни Димитров.
Затова и от БХРА настояват за среща с изпълнителния директор на НАП Румен Спецов, както и с финансовия министър Асен Василев, за да обсъдят проблемите, които създават настоящите текстове на Наредба Н-18 и да потърсят заедно справедливо решение, което да защити интересите на държавата и бюджета, но без да ощетява бизнеса и да поставя на риск съществуването му.
Понякога става въпрос за грешки, като например маркиране на касов бон, но непредоставянето му на клиента, като в същото време заради директната връзка с НАП този касов бон и приходите от него се отчитат от приходната агенция, но проверяващите постановяват нарушение и съответно запечатване на обекта. Или пък при установяване на 2 лева над маркирания оборот, които сервитьорът тъкмо е получил бакшиш, но заради липсата на законодателство за бакшишите и това се счита за нарушение, обясняват ресторантьорите.
През последните години те неколкократно внасяха писма до директорите на НАП и различни финансови министри за промяна на текстовете на Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. Според сега действащото законодателство при констатирано нарушение при работата на търговски обект – хотел, ресторант, магазин, бензиностанция, павилион и тн, органите на НАП имат право да запечатат съответния обект за срок от 1 месец, както и независимо от това да започнат производство по установяване на административно-наказателна отговорност на търговеца. Така реално за едно нарушение търговците могат да изтърпят две различни санкции.
Последвайте канала на