Равнопоставеността и приобщаването в образованието, европейската стратегия за университетите и инициативата „Европейски университетски алианси“.
„От всички нас ще зависи да превърнем европейските университетски алианси в двигател към изграждането на модерно и устойчиво, по-цифрово и екологосъобразно висше образование, способно да осигури високи постижения с приобщаващ подход. Заключенията на Съвета в рамките на Португалското председателство дават на Европейската комисия силен мандат за сътрудничество с държавите членки и развитие на тази инициатива чрез насърчаване на многообразието и разширяването на алиансите към нови участници“, заключи Мария Габриел.
„Университетите са в центъра на „квадрата на знанието“ - образование, научни изследвания, иновации и ползи за обществото. Подкрепа за ускорената им трансформация ще позволи и пълноценно да осъществят ролята си. От решаващо значение е да се укрепи взаимодействието между образованието, науката и иновациите на всички нива: европейско, национално, регионално, както и в самите университети. Необходимо е силно, структурно взаимодействие с устойчив ефект“, коментира Мария Габриел.
„Висшите учебни заведения показаха гъвкавост и способност да се справят с непредвидени промени като пандемията от COVID-19. С европейска подкрепа за университетите искаме да превърнем безпрецедентната криза във възможности за развитие. Амбицията ни е европейските университети да задълбочат сътрудничеството помежду си, да обединяват знания и ресурси, и така да създадат повече възможности за мобилност на учащите и преподавателите. Водещи принципи в инициативата ще продължат да бъдат научните постижения, приобщаването и иновациите. От нас зависи да създадем условия за висше образование, което да отговаря на предизвикателствата на цифровата ера“, заяви Мария Габриел.
Това разисква днес българският еврокомисар Мария Габриел с министрите на образованието на държавите членки на заседанието на Съвета по образование в Брюксел, провеждащ се в рамките на Португалското председателство на Съвета на ЕС, съобщиха от пресцентъра на Представителството на ЕК в България.
Тя наблегна на пълното разгръщане на инициативата „Европейски университетски алианси“ по линия на програма „Еразъм+“ в синергия с „Хоризонт Европа“. В този контекст българския еврокомисар продължава работата с екипа си и по европейския подход към микроквалификациите. Микроквалификациите са по-малки обучителни модули, които се присъждат след завършване на кратки обучителни курсове и оценка на придобитите компетенции. До края на годината ще бъде изготвено предложение за препоръка до Съвета. Европейските университети се очаква да бъдат сред първите, прилагащи микроквалификациите. В този контекст Мария Габриел обърна специално внимание на устойчивото финансиране на инициативата и необходимостта от повече инвестиции в образованието.
Българският еврокомисар изтъкна необходимостта от разработване на Европейска стратегия за висшето образование като част от Европейското образователно пространство, която предвижда пакет от инициативи, осигуряващи на хората подходящите умения в перспективата на ученето през целия живот. Ще бъде поставен акцент върху приобщаването, иновациите, свързаността, заетостта, цифровата и екологичната подготвеност.
)