)
Създаване на възможности за ранни стажове в училище и приобщаване на студентите към учителската професия – за това призовават образователни експерти, които се включиха в дискусията „Старт в професията учител“, организирана от „Гьоте институт“ - България.
Любка Стоименова, старши експерт по чужди езици, допълни, че начинаещите учители получават подкрепа в професионалното израстване от старшите преподаватели.
Младата учителка Несрим Салиф преподава немски език в езиковата гимназия в Кърджали. Придобива увереност и самочувствие, както и знания за успешно представяне и комуникация, в рамките на едногодишния проект „Старт в професията учител по немски език“.
Несрим е преминала през обучение в различни модули, след като е била напътствана от ментор в рамките на „мини-учителска практика“. Менторите са учители с дългогодишна практика, които също се подготвят за специалната си роля в проекта.
През първите години от практиката след своето дипломирането младите учители са изправени пред особени предизвикателства като големи класове с нетърпеливи или уморени ученици, както и разговори с взискателни родители.
Причината за тази несигурност сред току-що завършилите преподаватели е късното усвояване на практически умения. Превръщането на учителската професия в привлекателна и желана възможност за кариерно развитие за студентите зависи от придобиването на повече опит по време на следването.
Според специалистите късното започване на стажовете и ненавременното придобиване на реалистична представа за професията са сред причините за отлив на младите учители, които по време следването се насочват към други възможности за кариерно развитие.
Участниците в дискусията се обединиха около предложението за създаване на подобни менторски програми и изграждането на звена с квалификационни функции към всяко регионално управление на образованието. Идеята за създаването на мрежа от ментори е на национално ниво - младите учители да бъдат подкрепени в първите две години от старта в професията.
Оказва се, че педагозите не са достатъчно подготвени по време на педагогическото си образование в университета, посочва пред БНР Любов Мавродиева, представител на „Гьоте институт“ - България, и очертава основните предизвикателства на професията: „Мотивацията за учене, оценяването, специфичните особености на тази целева група, планирането на учебния процес. Проблемите тревожат абсолвентите и те се чувстват несигурни“.
От просветното министерство пояснявата, че организирането на подобни менторски модели на национално ниво ще срещне трудности.
Последвайте канала на