Ако проучването е правено в един сух период, когато подземните води са били с други нива, дори да се вземат мерки, те се вземат по времето, когато са установени, добави проф. Стойнев.
Заради високите подпочвени води в района на третия лъч, при проектирането се е обсъждала възможност да е над земята. Тя обаче е била отхвърлена заради твърде застроения район между центъра и "Хаджи Димитър".
По време на обследването обаче не станало ясно, че може да се стигне до авария с подобни мащаби.
Подпочвените води от реката наблизо са причина и за течове като този на метростанция "Театрална", която също е в експлоатация от по-малко от пет месеца. Там обаче проблемът е по-различен.
Професор Стойнев е сред експертите - хидрогеодезисти, участвали в обследването на част от третия лъч на метрото в София преди строителството. За него причината за аварията е ясна.
Техническото решение не е проблем. А то е - инжектиране на почвата с циментови смеси, обясни проф. Стойнев.
Това са си течове, с покачване нивото на подземните води, водата си намира място , по което да излезе. Има методика, със специални химикали, които се инжектират в зоната, където е течът и той се преустановява, добави проф. Стойнев.
Трасето на метрото минава успоредно на Перловска река. Огромното количество вода, което се изля, формира едно много високо ниво на подземните води, промениха параметрите на водоносните хоризонти, обясни той пред Нова телевизия.
Ще се търси отговор на въпросите дали има грешки при проектирането и строителството на трасето. Според експертите може лесно да се избегне възможността от подобни аварии, предизвикани от близката река, в бъдеще.
След повредата работата в тунела между "Хаджи Димитър" и "Театрална" ще продължи дълго. Назначени са и множество експертизи.
След голямата авария в метрото – поне два месеца трасето по третия лъч ще остане затворено. Прогнозата е на експерти, участвали в обследването на отсечката. Специалисти и тежка техника продължават трети ден да търсят причините за повредата в тунела между станциите "Хаджи Димитър" и "Театрална".
В момента релсата е отстранена в този проблемен участък, трябва да се изследва плочата и да се изследва останалата конструкция на тунела за евентуални скрити дефекти. Това е сложен процес, свързан и с хора, и с техника. Няма как да стане за 24 часа, обясни председателят на Транспортната комисия в СОС Карлос Контрера.
)