Българската общност в чужбина е едно неделимо цяло с българите, живеещи на територията на Република България. Ние следва да се стремим да ги приобщим към националната кауза и да запазим и развием връзката им с корените!".
Това пише в официална позиция от партията на Цветан Цветанов "Републиканци за България", която публикуваме без редакторска намеса:
С президентски указ, на 14 януари, бе насрочена датата на парламентарните избори за 4 април. Този факт повдигна на преден план много въпроси за провеждането на избори в условията на пандемия. Пандемията бе обявена от СЗО още на 11 март 2020г. От тогава досега измина почти една година, през която управляващите от ГЕРБ-ДПС приеха промени в Изборния кодекс на 17 септември 2020г., с които запазиха двойното гласуване – и с машини, и с бюлетини, но нищо повече. Сякаш през септември не се знаеше, че пандемията няма да свърши за няколко месеца.
Най-вероятно от ГЕРБ ще се аргументират с т. 63 от Обяснителния протокол към Кодекса на добрите изборни практики на Венецианската комисия от 2002 г. "Стабилността на закона е ключова за надеждността на изборния процес, която от своя страна е важна за консолидирането на демокрацията. Правила, които често се променят и особено правила, които са усложнени, могат да объркат гласоподавателите. Гласоподавателите може да решат (с право или не), че изборният процес е просто инструмент в ръцете на властимащите и че техните собствени гласове нямат голямо значение за решаване на изхода от изборите", което бе цитирано и от президента в мотивите към ветото срещу последните изменения в Изборния кодекс.
От Републиканци за България сме на мнение, че промени в изборните правила чрез закона за извънредното положение са абсурдни и противоречат на основни правни принципи. В чл. 1 от този закон е записано, че: „Този закон урежда мерките и действията по време на извънредното положение на територията на Република България и за преодоляване на последиците след отмяната на извънредното положение“. Всеобщоизвестно е, че извънредното положение отпадна на 13 май 2020г. Към днешна дата не се намираме в подобни условия и промени извън Изборния кодекс биха създали правна несигурност.
"С въведените промени ГЕРБ отнеха на ЦИК правомощието да контролира изпълнението на машинното гласуване, орязаха и правомощията им, като прехвърлиха целия контрол върху машинното гласуване към правителствени структури. Това са Държавна агенция "Електронно управление" съвместно с Българския институт за стандартизация и Българския институт по метрология – все назначения на ГЕРБ. С този ход свалиха отговорността от правителството, за очаквания хаос с машинното гласуване, хаос, който ще бъде предизвикан поради смесената система на гласуване в по-голямата част от секциите.
Oт Републиканци за България настояваме за незабавни промени в Изборния кодекс, които могат и трябва да въведат възможността гражданите на Република България от всяка точка на света да успеят да упражнят правото си на глас, чрез гласуване по пощата в предстоящите парламентарни избори на 4 април, противно на интересите на настоящото правителство. Времето за приемане на необходимите изменения и допълнения в Изборния кодекс е напълно достатъчно, както и организирането на същото: включително периода за регистрация и получаване на бюлетините, периода за гласуване по пощата и обратното връщане на бюлетините до компетентните органи.
Ние от Републиканци за България настояваме за сериозни промени в Изборния кодекс, които да гарантират на всеки един български гражданин възможността да упражни констутиционно признатото му право да гласува на предстоящите избори. Зад псевдо промените в Закона за извънредното положение прозира нежеланието на ГЕРБ да осигури това всеобщо право да всеки български гражданин да гласува.
Сега, два месеца преди изборите, ГЕРБ и Обединени патриоти внесоха Законопроект за изменение на Закона за извънредното положение, с който ще се правят промените в изборните правила, които трябва да уредят провеждането на избори в пандемична обстановка, не в Изборния кодекс, а в друг закон. Това вече е позната практика, в 44-то Народно събрание, да се правят изменения на правни норми, които регулират значими обществени отношения, през изменения на допълнителните разпоредби на закон, който трябва да регулира съвсем друга материя.
)