„Тя е заложена в Кодекса на труда и на всеки четири години всяка организация кандидатства, за да докаже своята представителност да може да представлява своите членове на Националния съвет за тристранно сътрудничество”, поясни Иванов.
Вчера бизнесът изпрати писмо до премиера Бойко Борисов във връзка с процедурата за установяване на наличието на критериите за представителност на организациите на работниците и служителите и на работодателите.
Гостите в студиото на сутрешния блок на Нова телевизия коментираха и икономическите мерки, които държавата предприе.
Иванов уточни, че в момента тече процедура по установяване на представителност на работодателските и синдикалните организации.
Относно закъснението Иванов обясни, че девет месеца след обявяване на извънредното положение, са достигнали само около милиард лева по мярката 60/40 и за финансиране на малките и средните предприятия.
Той допълни, че Германия е обявила 750 млрд. евро пакет от мерки за подпомагане на бизнеса и гражданите, което представлява 22% от БВП. Във Франция процентът е около 17%.
Според директора на АИКБ Добрин Иванов БРАИТ е нарушил закона с това, че не отговаря на условията за представителност по два критерия.
Според него единствената успешна мярка е „3 - 10 000” за малките и микропредприятията.
„Ако се сравняваме с Румъния и Гърция - там процентите са между 5 и 10 от БВП. Това е общият размер на пакета мерки, който е за подпомагане на бизнеса и гражданите. В България бяха обявени 5%, но е разплатен 1%”, добави директорът на АИКБ.
„Когато говорим за мерките, които правителството предприе, трябва да ги разделим. Те са няколко вида. Социалните са 60/40, 80/20 и там можем да кажем, че държавата се справи сравнително добре. Другите са здравните - все още не можем да кажем, че сме се справили добре. Относно икономическите - спокойно можем да кажем, че не сме се справили”, категоричен е главният секретар на Българската стопанска камара Добри Митрев.
„Не е представила документ, който да удостоверява регистрация в окръжен съд като работодателска организация. Това е условие за допустимост. Вторият критерий е количественият за представителност. Кодексът на труда и наредбата, която регламентира процедурата, определят количествен критерии за представителност - брой фирми и работещите в тях, членуващи в организацията. Минималният е 50 000, те са представили списък от 57 000, които се дублират с наши членове. След като ги извадят, броят пада под изискуемия”, допълни Иванов.
„Оценката към настоящия момент е, че мерките, които правителството предложи, са недостатъчни от гледна точка на мащаб, размер и обем. Ужасно закъснели и недостатъчно добре таргетирани. Недостатъчни са, защото като процент от БВП те са много по-малко, отколкото други страни предложиха. Анонсираха се мерки за около 5 млрд, от които разплатен е 1 млрд”, смята Иванов.
„Проблемът е, че това сдружение се опитва да бъде национално представителна организация в нарушение на закона. Не спазва закона, а се опитва да участва в НСТС, който утвърждава и съгласува законодателни промени. Тоест, нарушаваме закона, за да седнем на масата и да творим закони”, каза още той.
„Тя беше много хубава, но и крайно недостатъчна. В момента имаме огромен финансов ресурс в хазната. Ликвидност в българските компании обаче няма. Най-нужното, което държавата трябваше да направи, е да налее средства в икономиката, за да оцелее бизнесът”, заключи Митрев.
)