Предложението е основа за преговори между 27-те страни членки и Европейския парламент. През юли държавите от ЕС се споразумяха за подобен механизъм, но точните подробности още не са определени.
Според него институтът ще изследва как се спазва върховенството на закона в целия ЕС, за да се избегне прилагането на "двойни стандарти" към Унгария и Полша. Рау заяви, че институтът ще насърчава дебатите и прозрачността в ЕС.
Унгарският външен министър Петер Сиярто каза, че Унгария и Полша ще създадат съвместен институт, който да оценява състоянието на върховенството на закона в държавите от ЕС, за да противодействат на атаките на Брюксел.
"Правните дебати не могат да бъдат заменени с политически", каза той.
"Целта на този институт за сравнително право ще бъде да не бъдем правени на глупаци" заради твърдения за нарушения на върховенството на закона, заяви той след среща с полския външен министър Збигнев Рау в Будапеща.
Германия, която е ротационен председател на Европейския съюз, предлага схема, при която достъпът на страните членки до фондовете на общността, включително финансиране в размер на 750 милиарда евро за икономическо възстановяване от кризата с коронавируса, да бъде обвързан със спазването на върховенството на закона, показва документ, цитиран от БТА.
Евродепутатите настояват за по-строги условия, а Полша и Унгария, които отдавна имат спорове с Брюксел заради обвинения, че подкопават демократичните стандарти, заплашват да наложат вето на всякакви решения, които биха поставили в опасност достъпа им до фондовете на ЕС.
По думите му докладът на ЕС за върховенството на закона, който скоро ще бъде обсъден в Брюксел, се очаква да бъде политическо изявление, а не добре обоснована оценка. Сиярто каза, че му е "омръзнало някои западноевропейски политици да ни използват като боксова круша".
Предложението предвижда наказанията за нарушения на върховенството на закона да включват временно спиране на финансирането от ЕС, а решенията за това да бъдат вземани с гласуване с мнозинство от държавите членки по препоръка на Европейската комисия. Тези, които искат по-твърд механизъм, обаче настояват да е необходимо мнозинството от държавите членки да блокират препоръчано от комисията наказание, а не мнозинството да трябва да го одобрят.
При тази система би било по-трудно за Полша, Унгария или някой друг нарушител да избегне наказание, отколкото при плана, предлаган от Германия, при който е необходимо мнозинството от държавите членки да гласуват в подкрепа на дадена санкция, за да може тя да бъде наложена.
)