)
Около 6 кв. м от историческите жълти павета са извадени от оригиналните им локации на вчерашния протест, заяви днес пред журналисти зам.-кметът на София Тодор Чобанов.
Зам.-кметът Чобанов изтъкна, че жълтите павета в София са сравнявани със златните пътеки от "Вълшебникът от Оз". Те са преживели танкове, бомбардировки и всякакви исторически превратности, посочи Чобанов и още веднъж призова столичани да ги пазят.
Той обяви, че Столичната община има на склад 350 кв. м от жълтите павета. Общината води преговори за купуване на технологията на производство на паветата от фабриката в Будапеща, наследник на оригиналната, произвела навремето паветата.
Цената им е 700 лв. за квадратен метър, но не това е най-важното. Нека ги предадем на нашите деца и внуци в оригиналния им вид, призова Чобанов.
Чобанов показа мостра, която фабриката - наследник на оригиналната фабрика в Будапеща, е изпратила на Столичната община. За съжаление тези павета са много трудни за изработване. Използва се мергелова скала, която се намира само там - в кариери около Будапеща, и струва скъпо.
Чобанов припомни значението на жълтите павета за историята на София. През 1906 г. за кмет на София е избран изключителният българин Мартин Тодоров. Той принадлежи към род, дал цяла плеяда бележити личности на България, включително - неговия брат акад. Александър Теодоров-Балан, който е един от основателите на съвременната българска граматична система. Още през 1906 г. Тодоров предлага калните и криви столични улици да бъдат направени по модерен начин. Провежда се много голям дебат как точно да бъде направено това. Надделява тезата, че най-добрият вариант са именно паважните настилки, разказа Чобанов. По думите му е проведен търг, спечелен от голяма българска компания, която обаче не притежава технологията за производство на новите настилки, а именно керамични павета. Те са произведени и внесени от Будапеща, тъй като в онази епоха България поддържа тесни контакти с Австро-Унгария.
Жълтите павета имат уникален принос към софийската история и променят културния пейзаж. Те променят начина, по който мислим за центъра на София. Умоляваме гражданите, независимо в каква ситуация се намират, да не вадят жълтите павета, да не ги чупят и да не им нанасят щети, защото те са много трудни за поддържане и много скъпи, каза Чобанов.
За съжаление паветата през годините постепенно се разрушават, заради интензивния трафик по тях. В момента имаме на склад от оригиналните павета за не повече от 350 кв. м настилка. При една най-обикновена ситуация с кърпежи около 30 на сто е фирата, т.е. те са тежко повредени, счупени и неизползваеми.
По думите му Столичната община прави всичко възможно да съхрани жълтите павета, защото те са обявени за културна ценност със заповед на министъра на културата.
Последвайте канала на