„Призоваваме Европейският парламент да коригира настоящата версия на Пакета Мобилност I“, заявяват министрите. Те подчертават, че искането им се основава на дълбока загриженост за сектора на автомобилния транспорт, който е силно засегнат от пандемията COVID-19 и в който работят милиони граждани на ЕС.
„Разчитаме на вашето разбиране по въпроса по време на пленарната сесия, спазването на най-добрите практики в законодателството и готовността да допринесете за конкурентоспособността на Единния пазар на ЕС, фактическото прилагане на Зелената сделка и благосъстоянието на семействата, зависими от транспортния сектор“, казват в заключение министрите на 9-те държави от ЕС.
"Според нас пакетът налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Практическата невъзможност за тяхното прилагане ще изключи някои държави от Единния пазар на ЕС и ще наложи значителни и вероятно непреодолими бариери пред други. Създава се риск от възникване на протекционизъм в ЕС, който ще намали конкурентноспособността на европейските производители и ще доведе до увеличаване на емисиите на въглероден диоксид", коментира тя.
Заедно с министър Росен Желязков и още 16 външни и транспортни министри от 8 страни от ЕС изпратихме писмо до Европейския парламент, с което призоваваме евродепутатите да коригират настоящата версия на Пакета „Мобилност I“, който предстои да разгледат на сесията на 8 юли. Това съобщи вицепремиерът и външен министър Екатерина Захариева в официалния си профил във фейсбук.
И уточни: С колегите от Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния сме дълбоко загрижени за сектора на автомобилния транспорт, който бе силно засегнат от пандемията COVID-19, в него работят милиони граждани на ЕС. Разчитаме, че евродепутатите ще откликнат на нашия призив.
Министрите изразяват съжаление, че въпреки интензивните дискусии на всички нива през последните 3 години относно Пакета „Мобилност I“, някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС.
Пакетът „Мобилност I“ е създал голямо разделение между държавите членки в Съвета в ЕС, като 9 от тях са били против временното междуинституционално споразумение, подчертават министрите. Според тях не е била извършена оценка на новите разпоредби за въздействието върху околната среда и функционирането на Единния пазар на ЕС. Практическата невъзможност за прилагане на разпоредбите ефективно ще изключи някои държави от Единния пазар на ЕС и ще наложи значителни и вероятно непреодолими бариери пред други, категорични са министрите. Те алармират, че има риск от възникване на протекционизъм в ЕС, който ще намали конкурентоспособността на европейските производители и ще доведе до увеличаване на емисиите на въглероден диоксид.
Министрите призовават евродепутатите внимателно да разгледат предложените ограничителни мерки на пазара, сред които задължението камионите/тежкотоварните превозни средства да се връщат на всеки 8 седмици в държавата-членка на установяване, периода на „охлаждане“ при каботажни операции и разделяне на междутърговските транспортни операции.
)