)
Последиците от коронавируса за образованието и обучението, научените уроци от кризата и подготовката за следващата учебна година разисква българският еврокомисар Мария Габриел с министрите на образованието на държавите членки.
В сравнение с предходни периоди, българският еврокомисар подчерта, че се насочват повече ресурси в подкрепа на образованието, цифровите умения и културата, включително в представения от ЕК амбициозен пакет от мерки за устойчиво възстановяване.
Мария Габриел коментира и бъдещата програма „Еразъм+“, която ще бъде по-включваща, „по-зелена“ и по-цифрова, с цел да отговори в максимална степен на нуждите на участниците.
Мария Габриел не пропусна и инициативата за европейските университети като ключова, защото те ще подпомогнат професиите на бъдещето и за едно по-структурирано сътрудничество между институциите за висше образование, частния сектор и гражданското общество. Тя сподели и за предложението за нов европейски подход по отношение на микрокредитите в образованието и обучението, които ще насърчат ученето през целия живот.
Отделно за учениците се работи по инициативата „Успех в училище за всички”, която ще даде възможност на младите хора да развият основните си умения и да се намали дела на напускащите образователната система“.
Преди няколко дни започна и обществена консултация по плана за действие за цифрово образование. Тя ще даде възможност да се направят изводи от кризата и бъдат изведени напред работещи решения. В контекста на образованието, българският еврокомисар наблегна и на важността от навременно изграждане на европейското образователно пространство. „Нужни са повече инициативи в подкрепа на учителите, като „Европейски академии за учители“, които ще изградят мрежа от образователни институции за учители, осигуряващи общи образователни материали за учителите и непрекъснато професионално развитие.
Работата върху планираните действия и инициативи в областта на образованието и обучението ще продължи и по време на следващото Германско председателство на Съвета на ЕС.
Според нея в момент, когато правителствата и предприятията се обръщат към образованието за решения, трябва да се гарантира, че новите условия, в които функционират образователните системи, ще създадат възможности за всеки да придобие необходимите знания и умения.
„Искаме да премахнем пречките пред мобилността и укрепим трансграничното сътрудничество. Ще продължим да насърчаваме цифровата свързаност, да предлагаме съчетаване на виртуална и физическа мобилност“.
"През септември ще представим актуализирания План за действие в областта на цифровото образование и съобщението за изграждане на европейско образователно пространство. Образованието и културата са стратегически инвестиции. Те трябва да бъдат част от дългосрочните мерки за възстановяване от кризата", заяви Мария Габриел.
По отношение на извлечените поуки от кризата, на първо място Мария Габриел посочи съществуващото разделение в социално-икономически план между тези, които извличат полза от цифровите технологии за образование, и тези, които не. Вторият съществен извод е, че преминаването към дистанционно обучение показа необходимостта от добри цифрови умения.
Последвайте канала на