Извиняваме се на тези търговски центрове, които сами предложиха на наемателите си част от мерките, предвидени в точки от 1 до 5.
С уважение, Рая Попова - Генерален Секретар Българска Ритейл Асоциация - БРА".
Това пише в официално писмо от Българската Ритейл Асоциация (БРА) изпратено до мениджърите на търговските центрове – тип МОЛ в България. Публикуваме позицията на БРА без редакторска намеса:
Факт е, че вече немалко молове сами направиха подобни предложения.
Ще очакваме Вашата обратна реакция в най-кратък срок, защото напрежението сред намателите се покачва всеки следващ ден.
"От името на членовете на Българската Ритейл Асоциация, сме упълномощени да поставим пред вас следните искания, около които търговците на дребно се обединяват в опита си да продължат да оперират на българския пазар и да минимизират загубите си от тежката икономическа криза:
Уважаеми Наемодатели, безспорно е задълбочаването на кризата в икономиката на Р България и спадът на потреблението, в която голяма част от българските търговци на дребно все по-трудно намират начини за оцеляване и поемане на непосилните плащания по договорните си наемни отношения, сключени с търговските центрове в период на коренно различна икономическа обстановка. Като браншова организация, представляваща сектор от икономиката на Р България с близо 300 000 заети в него (към края на Февруари 2020), сме длъжни да вземем отношение към наболелите проблеми, които се задълбочават с всеки изминал ден.
1. Намаляване на работното време на търговските центрове от 10 до 20 ч, като това не лишава търговците, които желаят, от възможността да работят и до по-късно, например до 21 или 22 часа. Подобно решение значително ще редуцира някои от непосилните за дружествата разходи, а от друга страна ще намали напрежението сред служителите, които не желаят да се прибират по домовете си в тъмната част на денонощието.
2. Преминаване на подоходен наем на месечна база (заложен като процент в договора на всеки един наемател) за определен период от време, ние предлагаме той да е до 31.03.2021 г. Данните сочат, че кризата и спадът в потреблението ще се задълбочава в близките 24 месеца, затова е наложително тази корекция да бъде направена по-дългосрочно. Убедени сме, че за всеки търговски център е важно да запази максимален брой наематели и работещи нмагазини, вместо пустеещи площи, което би отблъснало посетителите в дългосрочен план.
3. Да се фиксира Сервизна такса в размер на 1 Евро/м2 за времето, през което търговските центрове бяха затворени (13.03-17.05.2020 г) със заповед на Министъра на Здравеопазването и в което време наемателите бяха в обективна невъзможност да извършват онова, което моловете по договор са длъжни да им осигурят, а именно - да използват помещенията си като магазини за търговия на дребно.
4. Да се заложи в договорите за наем допълнителна клауза за максимален размер на неустойката, която търговците ще трябва да плащат в случай, че въпреки всичко, по финансови причини няма да могат да продължат да оперират в търговските центрове. Конкретното ни предложение е тази неустойка да е до максималния размер на банковата гаранция, т.е. до 3 месечни наемни плащания.
5. Тъй като няколко, за щастие немного на брой, търговски центрове изискват и наем за времето на Извънредното положение, предлагаме да фиксираме, че навсякъде и без изключение, няма да се начислява наем за времето, в което магазините бяха затворени (13.03-17.05.2020) поради заповедта на Министъра на Здравеопазването.
)