Вълчев благодари и на всички, които са направили дарения за училищата. Отново повтори, че е била важна ангажираността на родителите.
Относно висшите училища Вълчев посочи, че там има смесена форма на обучение. Малко по-рано или по-късно ще се случи във всички ВУЗ-ове да има електронна форма на обучение.
Относно финансирането на дистанционното, Вълчев каза:
За най-малките деца
Министър Красимир Вълчев отговаря на депутатски въпроси в комисията по образование и наука. Той ще представи данните за това как е протекло обучението по време на извънредното положение.
Резултатът
Учители и ученици
Красими Вълчев призна, че късно е стартирано обучението в електронна среда за децата в предучилищна възраст. За 75% от децата това обаче е било успешно - по половин или цял час.
Междувременно се работи за това да има ясни стандарти за дистанционна работа за всички училища.
Министърът подчерта, че най-успешна е присъствената форма на обучение, като се има предвид и това, че дългото използване на дигитални устройства вреди на децата, като ги изнервя.
От 13 март досега учители и ученици провеждат уроците си дистанционно. Имаше промени и в начина на изпитване, както и при изпитите за висше образование.
По думите му е направена възможност да се намери балансът. Очаква се около 10-11 деца да се завърнат в една група. Очаква се в малки изключения групата да е от 18 деца. Няма да се налага разделянето на подгрупи, дори и да са 20 деца.
По думите му електронното обучение се е случило благодарение на усилията на учителите. Отбеляза и ролята на родителите, които са помагали на децата си.
По думите на Вълчев имало е семейства с един лаптоп, а децата са две, примерно.
Предвидени са средстава за обучение на учителите, за предоставяне на софтуер и за верификация на системите.
Вълчев съобщи, че ще се поиска в Закона за образованието да се направи допълнение, с което да се определи електронно обучение и по време на грипните ваканции.
Дезинфекцията пък е задължителна, увери Вълчев. Остава препоръката децата да стоят предимно навън.
До края на това десетилетие основните ресурси трябва да бъдат електронни, посочи още Вълчев.
Системите на образованието ще продължат да прилагат обучението в традиционната стая. Стартирали веднъж дистанционното обучение, ние нямаме право да не го прилагаме отново, коментира Красимир Вълчев.
Образотелният министър очаквано отговори и на въпрос за отварянето от утре на яслите и детските градини. Вълчев потвърди, че към кметовете има изпратени препоръки за работа на забавачките. Той отговори на въпрос дали не се прехвърля отговорността на директорите, които ще са затруднени да изпълнят всички мерки.
"10-11% от децата не са били включени в обучение чрез устройствата. Половината от тях условно бяха декларирали, че нямат устройство, а другите – че нямат интернет. Там, където е липсвало техника, е била предоставена на учители за временно ползване и остава за училищата. Техника за учениците не е закупувана, но логистично е спомогнато за дарения. Една деца нямат техника, защото не чувстват необходимост", докладва той.
"Никой не може да даде уверение, че детската градина може да е сигурност. Не може да има мерки за дистанция в групите. Децата в групите си взаимодействат непрестанно, може да има мерки за родители и учители, но не вътре в група. Ако се стигне до заразяване, недай си Боже, ще бъде карантинирана само групата, а не цялата градина", каза още Вълчев.