Да не се занемаряваме, да носим хубави дрехи и да купуваме български марки. Това призова модният експерт, телевизионен водещ и университетски преподавател професор Любомир Стойков.
Докато сме в домашна обстановка, не трябва да се занемаряваме, съветва Любомир Стойков:
За около месеци и половина, докато си стоим повече в домашните дрехи, без да може да покажем новите, или носим маски, които скриват лицата и бижутата, може да се случи много с модата, казва пред БНР проф. Стойков.
Затова не се изненадвайте, ако видите хора с „лица“ на чудовища. Те просто се възползват от т.нар „опарт“ - оптичната илюзия, естественото продължение на лицето, към което се добавя и новото изражение, смята той.
Любомир Стойков допълва и съвета как в новите условия пак да бъдем достатъчно ефектни:
„Предпазните маски се превръщат в един важен статус - символ. Той е символ на социално, материално, професионално положение на техния ползвател. Ето, да вземем например различните класове маски. В тази криза маската издава много неща за личността, която я носи. Маските с най-висока защита, които осигуряват 99% филтриране на частиците и пропускане до 2%, или пък тези, които също осигуряват много висок процент филтриране, свидетелстват, че техните притежатели са хора с възможности. Добри контакти с лекари и лечебни заведения. Аз визирам хора, които не са лекари, но имат такива маски. Освен това те са информирани за ефекта. Но самото носене на дизайнерски маски, редом с основната си защитна функция, дава модна култура и това качество - естетическа упоритост, техните ползватели да бъдат актуални, изискани дори в такива апокалиптични времена“, подчерта проф. Стойков.
"Първият - да бъдем изобретателни. Има една латинска поговорка, според която лъвът се познава по нокътя. С други думи, и при сегашната ситуация може да се използва въображението. Понякога е достатъчно с нещо много малко, може да бъде някакво фишу, някаква гривна, бижу, накит или гривна. И те да бъдат по-различни. Другото, което бих ги посъветвал, е да бъдат малко по-търпеливи. Вижда му се краят. Както се казва, и на нашата улица ще изгрее слънцето. И третото - тази ситуация пък е повод за по-позитивно преоценяване на мисленето ни до този момент. Нека да се отворят отново гардеробите, да видят колко ненужни дрехи има там. Още отсега вече да знаят с какво могат да се разделят. Или да си помислят за нови комбинации. Във всеки случай - времето ни сега и времето постпандемичното време ще наложи неизменно и неизбежно ограничение. В това число и особено материални ограничения. Облеклото е част от материалната култура и материалната среда", съветва експертът.
"Ще ви дам пример със себе си, ако позволите. Непрекъснато аз имам виртуални лекции, публични изяви, телевизионни интервюта, среща с повече хора чрез различни платформи, социални мрежи. Правилата и дрескода, които спазвам, са свързани с избора на по-специално, ще повторя - по-специално, но не по-официално облекло. Като разчитам на допълнителното културно и психологическо въздействие. В случаите, когато изнасям онлайн лекции или водя университетски семинари, се обръщам с молба към моите студенти да помислят както за курсовете си работи и презентациите, така и за външния си вид. И той да бъде с една идея по-представителен в сравнение с това, което си носят постоянно вкъщи. Който не се занемарява, който държи на външността си, да знае, че рано или късно това ще премине. И традиционната визуална култура ще ни напомня отново колко важно е да изглеждаш добре", казва професор Любомир Стойков.
Какво става с носенето на бижута и червило, когато маските пречат или повече си стоим у дома? „Да продължават да използват червило или аксесоари. То е неизменен акцент в модния чар на една жена. И при криза, и извън криза, и в нормални времена. Перифразирайки мадмоазел Шанел, бих могъл да кажа: Ако ти е скучно в изолация, сложи си още малко червило и гледай напред“, каза той.
„Маските са визуален компонент, който присъства изключително много в пространството. Било то реално, физическо - като излезете на улица, или пък виртуално - като втора реалност. Комуникативното значение на маските се засилва и от още едно много важно обстоятелство, че те ангажират голяма част от човешкото лице. А то пък е основен фактор в езика на тялото. Така наречената невербална комуникация", подчерта модният експерт.
„Стилът на обличане в домашна обстановка е ясен и постоянен – удобен, небрежен, непретенциозен. По-рано за много хора този стил не е бил доминиращ. Сега през по-голямата част от времето те са облечени casual, небрежно. А в бъдеще със сигурност ще се задълбочи тази тенденция. Аз обаче препоръчвам да не се занемаряваме съвсем, тъй като облеклото има и способността да дисциплинира, да мобилизира, да ентусиазира, да се оправи доброто настроение", съветва той.
)