В краткосрочен план, мерките ни са насочени към готовността на сектора да посрещне тежестите на задаващата се икономическа криза. Успоредно с това действията на БНБ целят ограничаване на последствията от кризата за домакинствата и бизнеса.
Добрата кондиция на банковия ни сектор е основата, върху която централната банка като регулаторен и надзорен орган, координирано с търговските банки, надгражда и прилага мерки, съобразени с новата ситуация.
По-конкретно, настоящите ни мерки са в три основни направления.
Публикуваме анализа без редакторска намеса:
Темите, по които работим, покриват едновременно краткосрочен и по-дългосрочен, включително стратегически, хоризонт.
Управителят на БНБ Димитър Радев излезе с публикация за Банковия сектор в условията на коронавируса. Анализът бе публикуван на сайта на БНБ. В него се коментират възможностите за спиране или отлагане на кредитите, както и други мерки, свързани с подпомагане на българските граждани в извънредното положение.
Банковият ни сектор навлиза в новата ситуация подсигурен за хоризонт от поне няколко месеца. Във времена, когато самото оцеляване на много други индустрии и бизнес сфери е поставено под въпрос, подготвеността на банките в България позволява да гледаме на тях като част от решението, а не от проблема.
Второ, допълнително укрепване на капиталовата и ликвидната база на търговските банки. Възможно е мащабите на предстоящата криза да надхвърлят параметрите на негативните сценарии от последните стрес тестове. Мерките на БНБ в това направление, които вече оповестихме, възлизат на 9.3 млрд. лева. Тези мерки, които търговските банки вече изпълниха, включват капитализиране на цялата печалба в сектора, отменяне на предвидените увеличения на антицикличния капиталов буфер и намаляване на чуждестранните екзпозиции на банките.
Гореизброените мерки допълват други правителствени инициативи, засягащи банковия сектор, като мораториума върху наказателните лихви при забава на плащания по банкови кредити и увеличението на капитала на Българската банка за развитие със 700 млн. лева, от които 500 млн. лева за портфейлни гаранции по банкови кредити и 200 млн. лева за безлихвени потребителски заеми за граждани в неплатен отпуск.
От голямо значение за настоящата силна изходна позиция на сектора бяха стрес тестовете, проведени от БНБ и ЕЦБ съответно през 2016 г. и 2019. Българските банки успешно преминаха проверките. Това с днешна дата се отнася и за двете банки, които постигнаха значителен напредък в изпълнението на капиталовите си планове след последните тестове.
Отвъд интензитета на всички текущи и непосредствено предстоящи действия, в дългосрочен план продължаваме да следваме ориентацията за все по-пълно интегриране в европейската финансова инфраструктура. Това е оптималната стратегия за България. Възможно е техническо отместване на сроковете на фона на текущо неблагоприятната финансово-икономическа среда. Но няма основание за отслабване на усилията на българските институции, включително на БНБ. Всяко забавяне на процеса на присъединяване към валутния механизъм, банковия съюз и еврозоната ще демотивира осъществяването на важни структурни реформи и ще забави реалната конвергенция на икономиката на България. Това предполага също забавен растеж на доходите у нас - ефект, който би бил особено неблагоприятен за всички български граждани, които преди това ще бъдат засегнати от очакваните във връзка с COVID-19 затруднения в икономиката.
Продължителността на предстоящия кризисен период е онзи важен параметър за определяне на нашите действия и мерки, по който все още има съществена информационна недостатъчност и несигурност. За тази цел работим върху различни макроикономически сценарии и прогнози, които се развиват в зависимост от входящата информация. В рамките на второто тримесечие на годината очакваме значително по-голяма яснота, която ще добие форма на по-прецизни разчети, за очакваните размери и продължителност на неблагоприятните ефекти, породени от ситуацията с COVID-19.
Първо, допълнителни мерки за безпрепятствено функциониране на паричния режим и свързаната с това инфраструктура, включително за налично-паричното обръщение, платежните системи и дейностите на БНБ като фискален агент на правителството. Детайлите на тези мерки не са публични, но те най-общо целят създаване на допълнителен резервен капацитет с оглед непрекъсваемостта на критични за държавата и икономиката функции.
Разпространението на COVID-19 поставя сериозни изпитания както за здравето на хората, така и за икономиката. Българската народна банка предприе пакет от мерки, в рамките на нашия законов мандат, за ограничаване на негативните ефекти от предстоящата криза. Важна част от действията ни в настоящата ситуация има отношение към търговските банки.
Трето, регулаторни мерки, с които се дава възможност за по-голяма гъвкавост на търговските банки при облекчаване на негативните последствия от кризата за техните клиенти – граждани и фирми. В основата на тези мерки е въвеждането на целенасочен и временен мораториум с който се спират или отлагат плащания по банкови кредити. БНБ работи върху регулаторното третиране на свързаните с това мерки, а търговските банки - върху бизнес модела за прилагането на тези мерки по отношение на техните клиенти. Тези мерки ще бъдат активирани в близките дни на базата на критерии и насоки, приети от Европейския банков орган. БНБ е активен участник в процеса на приемане на тези общоевропейски насоки, в качеството ни на член на Съвета на надзорниците на Европейския банков орган.
)