До две седмици технически специалисти от „Индра Системас“ ще направят одит и ще представят предложения за решаване на кризата с модернизацията на транспорта в Пловдив. Това стана ясно на пресконференция на екипа на кмета Здравко Димитров, в която участваха и зам.-кмета по транспорта Тодор Чонов и Борислав Кръстев, който е подписал протоколите за „успешно“ въвеждане на новата система, по време на управлението на Иван Тотев.
Борислав Кръстев заяви, че съвсем регламентирано си е подписал протоколите за успешно изпълнения проект. „Аз стоя зад всяко свое действие. Готов съм да поема съответната отговорност“, каза смело той, въпреки че беше засипан с въпроси, на които не можа да даде рационално обяснение.
В срока на гаранцията, която е по договор до 16 декември 2020 година, фирмата е длъжна да изпълни всички ангажименти по системата. Уведомени са и компетентните държавни органи за установените нередности, а юристите на общината са готови и за най-тежкия вариант, но като цяло договорът е разписан в полза на общината и ще се работи за това модернизацията да бъде осъществена.
На предстоящата среща с техническите експерти на „Индра Системас“, ще се набележи стратегия и работна карта по проблемите и график за отстраняването им. Испанците са заявили положително отношение и желание да реагират веднага, въпреки че голяма част от проблемите са съвсем нови за тях. Голямата им мотивация е, да запазят и без това уязвимия си международен имидж. Затова екипът, който ще дойде, ще проучи ситуацията на място. Към техническия екип ще има и служители, които ще обучат още веднъж служителите от организация и контрол на транспорта в Пловдив, за да вършат работата качествено. Кметът смята, че трябва да се увеличат и заплатите на тези служители, защото няма как с настоящите възнаграждения те да се представят като супер IT специалисти. Целта на увеличените заплати е, да се повиши административния капацитет.
На среща по-рано днес, от ръководството на испанската фирма изпълнител на проекта за 20 милиона лева за първи път са научили за редица проблеми и неизправности по уж отлично изпълнения от тях транспортен проект. Според кмета Димитров, основният пропуск досега е била слабата комуникация между българските представители на фирмата и техните колеги в Испания. С установените днес директни контакти, се разкрива бърза писта за комуникация и тя ще бъде интензивна и на адекватно ниво. Оказва се, че в мандата на Иван Тотев са премълчавани големите дефекти по софтуера и инсталираните устройства, което се отрази в абсурдно четиригодишно забавяне и пълен хаос с функционирането на електронните съоръжения. Изпращани са имейли, на които с месеци не е даван отговор, нещо, което повече няма да бъде допускано.
От участниците в срещата днес, Оскар Сорон – шеф на транспортните проекти в Европа, Даниел Таксон – проект мениджър и Раул Лопез – контакт мениджър, новият екип на общината е поискал, на място да бъде изпратен високо квалифициран технически екип. Зам.-кметът Чонов заяви, че е „направен добър анализ от общината. Досега само са търсени виновни, кой и какво трябва да свърши, но е била размита отговорността, а проблемите са комплексни“. На лице са тежки технически несвързаности и проблеми, които трябва да се установят. По договор, фирмата е трябвало да реагира на проблемите до 2 часа или при по-сложни проблеми – до дни. Това почти никога не се е случвало. Като пример, на 15 декември са извършени проверки на всички автомати за електронни билети и карти по спирките, от проверените, 41 не са работели. На 20-ти декември от общината са изпратили официално писмо с констативен протокол. Близо месец все още няма отговор. Тази сутрин са проверени същите автомати, оказва се, че само два са проработили. От общината са категорични, че не могат да допуснат, 1 месец пловдивчани да нямат възможност, да си закупят билети или карти. Автоматите по същество са чудесни, но вече четири години няма възможност да се ползват. Всяко едно устройство, което е коректно поставено и работи, подава информация към контролния център и там се събира база данни. Цялата тази информация може да бъде обработена, но ако устройствата работят правилно.
Припомняме, че по време на своето управление, бившият кмет на Пловдив Иван Тотев избра за главен изпълнител и получател на крупната сума обвинената в корупция по цял свят испанска фирма Индра Системас. От своя страна, компанията назначи подизпълнител, понастоящем фирма Омега Сървисиз, която днес е във фалит, а през срока на изпълнение на поръчката така и не отговори на изискванията на общината. Парадоксално, Борислав Кръстев е подписал протоколите за констатиране на успешно внедряване на електронната система, но поради незнание или умишлено е въвел в заблуда и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, откъдето по програма са платени средствата за реформата. Така, близо 20 милиона лева потънаха в една нереализирана мечта – Пловдив да заприлича наистина на Европейски град.
)