Ако не знаете, мога да ви кажа, че във випуска в НМУ, който ще завърши през 2021 година имаше само двама цигулари.
И вината не е в училището.
Вината е в професията "музикант" която е девалвирала до полуразпад.
Ето там е проблемът.
И той е системен.
С това млъквам.
Знаете ли, че професиите, свързани с изкуствата са предпочитани толкова у нас, колкото професии като "строител" и "водопроводчик" (без да обиждам тези професии, но те са в дъното на таблицата на една социология на "Алфа" от 2017 година).
И последно - че стана много дълго.
Кой беше последния концерт, на който отидохте?
Кой беше последният диск с класическа музика, който си купихте?
Знаете ли имената на поне петима български композитори?
Не знам дали това има общо с текущия скандал, но искам да кажа още нещо.
Не смятам, че мнението ми представлява нещо кой знае колко интересно, но сега ще ви разкажа нещо съвсем различно.
Нямам за цел да ви занимавам с този текст, но имам едно питане.
Обожавам примата Дарина Такова и с огромно удоволствие слушам нейни записи.
Имам честта да я познавам лично.
Възпитаник съм и на училището, което днес е замесено в скандала.
От вчера поне 20 души ме питаха какво мисля по казуса с маестра Дарина Такова, директорката на НМУ "Л.Пипков" госпожа Добрева и министър Банов.
Питам и друго.
Питам управляващите тази клета територия.
Подозирам, че следващото изпълнение на тази великолепна симфония ще е след около 20 години, при това при добро стечение на обстоятелствата.
Преди две години присъствах на премиерата на симфония номер 6 от Васил Казанджиев.
Проблемът е, че създаваме правила, които не работят.
Ако не вярвате, вижте закона за меценатството.
Скъпи мои приятели.
След като всички изведнъж се заинтересувахте от това какво точно се случва в гилдията на класическите музиканти влизате ли в тези 3 процента?
Имам огромната чест да съм учил там и именно атмосферата вътре ме направи човек...доколкото съм такъв.
Не харесвам това, в което се е превърнала музикалната гилдия.
И никога не съм го спестявал.
За това вече не съм член нито на Съюза на композиторите, нито на "Музикаутор".
Популярният музикант, артист, досега и общински съветник от „Глас народен” в ПГ-5, човек с ярко изразена обществена позиция - Венци Мицов коментира в социалната мрежа скандала, предизвикан от оперната певица Дарина Такова срещу директорката на мизукалното училище Столина Добрева, която пък културният министър Боил Банов обяви също в мрежата, че ще я уволни. Припомням, че Дарина Такова има последващо заболяване на гласните струни. Неотдавна тя кандидатства за шеф на Националната ни опера. Публикувам текста на Венци Мицов, поради актуалността му по темата с изрично негово позволение:
А сега се връщам на министъра.
Министъра, който каза "не знам какво да направя", когато стана скандала с порутеното читалище в град Шипка.
Министъра, който каза, че било много трудно да се даде статут на сградите - паметници на културата.
Министъра, под чиято шапка се раздаваха пари за стени от тухли и павилиони за мартеници по време на европредседателството.
Министър, който уволнява и кадрува по фейсбук, защото именно там е видял, че има проблем.
Господа!
Вие не създадохте ли сами правилата, касаещи образованието и културата?
Кажете, вярно ли е например, че преди няколко години в 3 клас, в един от учебниците имаше 3 изречения за Златния век.
А на входното в 4 клас имаше около 15 въпроса за същия златен век?
Да, проблем има!
И проблемът е, че когато нещо в нашата гилдия се случи, тя не е нито единна, нито има топки.
Справка - когато СОС преди година прие Наредба 1 и с нея на практика забрани в събота и неделя на децата да свирят у дома, нито една институция не протестира.
Нито една.
Когато "Музикаутор" прие нови мракобесни правила, оставящи без право на глас за дълго време младите членове, нито един музикант възропта.
Когато парите за култура, подхвърлени от държавата са по - малко от 0,5 процента от БВП, никой не реагира.
Да, проблем има.
Проблемът е, че маестра Дарина Такова е брилянтна, велика певица, с която трябва да се гордеем, а ние не знаем как да ползваме таланта и уменията и.
Проблемът е, че направихме така, щото желаещите млади хора да се учат да бъдат музиканти стават все по - малко.
Проблемът е, че самите ние като общество не се интересуваме от собственото си изкуство и наследство - не без помощта на отровената нихилистично - саркастична атмосфера на медиите и социалните мрежи.
Единствената ми надежда е, че тази лудост, обзела ни напоследък ще свърши.
И че някой ден най - накрая за културата у нас ще се грижат хора, които наистина знаят какво правят.
И ще го правят в живия живот, а не като нашия виртуален министър на културата.
Кажете ми - тая прословута реформа със субсидираните билети - гордостта на екипа на Рашидов - знаете ли как точно се отразява в репертоарните политики?
Дали е ок, или не е?
Кажете защо не помислихте за някаква политика, която да насърчава големите оркестри да включват нови и забравени български произведения в репертоарите си?
Например операта "Прикованият Прометей" на Лазар Николов до ден днешен е изпълнявана само концертно.
Сценично не е.
Демек - по вашата номенклатура - ако днес бъде изпълнена концертно, оркестъра няма да си получи субсидията, защото излиза извън описаните от някой управленски талант причинно - следствена връзка.
Преди година и нещо бях на един концерт.
Концерта беше в зала "България".
На този концерт бе изпълнен концерт за цигулка номер 1 от Марин Големинов.
В блестящото изпълнение на Марио Хосен.
Тогава, след края на концерта разбрах, че той се свири...за трети път след премиерата му през 1969 година.
Според "Тренд" слушащите класическа музика у нас са 3 процента.
Днес завърших един дълъг текст, предназначен за научна публикация, в който всъщност аргументирано се съмнявам какво точно разбираме под "класическа музика" и дали там не са Клайдерман, Андре Рийо заедно с Пендерецки, Онегер и Бетовен.
)