,,Когато видим цената от 7,50-8 лева вече да е 15-16 лева, то ще е неизбежно да се отрази. Ще си позволяваме свинско на трапезата, но ще бъде в по-ограничени количества'', допълва Майорски.
,,Крайният клиент ще бъде най-ощетен, защото цените ще станат най-скъпи'', допълва Борис Георгиев.
Дали ще има двоен скок в цената на месото ще стане ясно вероятно през септември.
Месопреработвателните обясняват скока в цените на колбасите с този на суровините от Европа. Само за няколко месеца вносното месо е отчело ръст с близо 35%.
Най-големият удар идва от Китай. Там заради заразата са избити милиони животни. Именно огромният недостиг на свинско в страната вдига и цените на световните борси.
Прогнозата е за ново повишение на цените до края на годината - с близо 50%.
Така в Западна Европа разликата в цените е очевидна - в Германия поскъпването е с 25%, в Испания - 28%, а в Холандия - 27%.
,,Има тенденция за повишаване на консумацията на пилешкото и рибата и по-малко на телешкото, защото то не е продукт, който много се консумира в България'', коментира Борислав Дончев в ефира на Нова телевизия.
,,При такова голямо население, каквото е Китай, те така или иначе са един от основните купувачи на каквато и да е храна. След като има такъв спад на свинско месо, неизбежно е те да започнат да търсят от други места, съответно ще се вдигне потреблението на внос на това месо'', посочи Пейо Майорски от Асоциация за защита на потребителите.
Родните колбаси поскъпват. От януари досега цените са скочили с 10-15%. Това показват данните на производителите. А прогнозите са, че цените ще продължат да вървят нагоре до края на годината. Причината е поскъпването с близо 35% на вносното сурово месо, което се използва в производството. Цената му ще продължи да расте на европейския пазар и през следващите месеци.
Търговецът Борислав вече е прекратил договора си с един от най-големите производители на свинско месо в Русе, където има и най-много случаи на заразата. По-големите транспортни разходи от по-далечни свинекомплекси обаче се отразяват на цените на предлаганото. И по-слабо търсене.
)