Гражданите и бизнесът вече могат да взаимодействат изцяло цифрово с администрациите. Близо 19 000 са регистрираните потребители в системата. От тях повече от 90 са фирми, над 700 са администрации.
До 2023 г. те трябва да имат централизиран достъп по електронен път до над 850 електронни услуги,обяви председателят на държавната агенция за електронно управление Атанас Темелков.
Държавната агенция очаква скоро да се присъединят към платформата и другите доставчици на електронен подпис. В момента цената на тази услуга се движи от 21 до 34 лева.
Основните регистри и системи на централната администрация вече са свързани - през средата за обмен на данни между регистрите – RegiX. Там се извършват 165 типа справки от 62 регистъра на централни администрации, отчете Атанас Темелков.
У нас 75 на сто от участвалите в допитването не са използвали електронни услуги и са имали контакт с администрации само "на гише". В същото време над 5.5 млн. граждани използват мобилен интернет.
Услугата облачен електронен подпис беше представена официално от Държавна агенция „Електронно управление” с двете компании, които осигуряват облачен електронен подпис.
Част от услугите и справките ще останат платени, така както са платени справките в част от държавната администрация, посочи председателят на ДАЕУ – Атанас Темелков, предаде БТВ.
Вече могат да се правят справки в държавната администрация онлайн през мобилните телефони, ако имат електронен подпис. Така потребителите получават достъп до 190 услуги в държавната администрация.
Над 2 000 000 транзакции за достъп до удостоверителна и справочна информация се предоставят средно на месец през RegiX. Половината от тях са за нуждите на държавната администрация. Системата реално спестява време и усилия за получаване, проверка и обработка на данните.
От агенцията изтъкват, че услугата е лесна за инсталиране и употреба през мобилно смарт устройство. Те посочват и фактът, че не се влияе от операционни системи и браузъри и осигурява достъп до електронни административни услуги по всяко време и от всяка точка на света. Системата ще работи 4 месеца безплатно за потребителите за подобрения и препоръки в интерфейса.
Хартиеният обмен между администрациите е премахнат в национален мащаб между всички административни структури. Близо 1 000 от тях обменят документи изцяло електронно, което е първата успешно приложена мярка за ограничаване на хартиената администрация. Това означава спестени близо 100 тона хартия годишно и около 220 хиляди лева средногодишно спестените разходи само за хартия на администрациите. С преустановяването на хартиения обмен времето за регистрацията на един документ и връщането на отговор се скъсява близо 6 пъти. При загуба или кражба на мобилното устройство, може да се осигури достъп през друг мобилен телефон или компютър. Услугата се гарантира с двуфакторна идентификация, категорични са от ДАЕУ.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)