)
"Апелирам повече деца, и то добрите ученици, да се включат в педагогическа професия. Най-добрите образователни системи са тези, където най-добрите ученици стават учители", заяви министърът.
"Полезно е да възвърнем и част от позагубената репутация на професионалното образование, което претърпя криза в последните 20 години. През идните 10-15 години ще има недостиг на специалисти във всички сфери.
Три хиляди ученици вече са обхванати в дуална форма на обучение у нас, докато през първата година от въвеждането й броят на децата е бил под 300. Това коментира в Русе министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Вълчев каза, че дуалната форма на обучение трябвало да бъде въведена много по-рано. Според него тя е много подходяща за децата, полезна е и за компаниите, които отрано да привлекат ученици да работят при тях. Все повече били фирмите, които инвестират, добавят стойност.
Вълчев коментира още, че делегираните бюджети не са основната причина за понижение на качеството на образованието у нас. Имало и други фактори. Например, през годините се е повишил броят на проблемните деца. Ако преди 20-30 години те са били около 10 процента, сега са повече от 20 на сто.
Като система на образованието трябва да направим всичко възможно да обезпечим този недостиг. Необходимо е да има минимум преждевременно отпаднали деца от училище", каза Вълчев.
Според него недостигът на учители ще е най-осезаем след 10-15 години.
Министърът е на посещение в област Русе. В крайдунавския град той участва в откриването на обновена детска градина по проект на общината, финансиран по оперативната програма "Региони в растеж".
По думите му много професии ще бъдат заменени след повече от 20 години от изкуствен интелект, но не и учителите, тъй като това е професия на бъдещето.
По-късно днес Вълчев ще открие и национална научна конференция за предучилищното образование "Водим бъдещето за ръка".
Той даде добра оценка на развитието на дуалното обучение в България. По думите му в бъдеще то ще се разширява.
Той коментира още, че за част от родителите образованието не е ценност - това лесно се възпроизвеждало и от поколение в поколение. Единственият начин да бъде прекъснато е с повече съвместни усилия от страна на институциите.
Последвайте канала на