„Ако клиентът не иска да ползва топла вода – просто не ползва и водомерите отчитат нула, другият вариант е да се прекъсне връзката си с инсталацията за топла вода и да мине на друг вариант”, обясни Павлова.
„Единственият вариант да не се начислява сградна инсталация – е ако цялата етажна собственост не ползва топлинна енергия – с решение на 100 % на всички клиенти”, казва Георги Русев.
„Мина доста време, аз не получавах никакви фактури и смятах, че въпросът е решен. Но в един момент започнаха да идват сметки, сметки, сметки”, разказва Златарева.
„Няма как да се счита, че някой не ползва дадена услуга, след като има уред, казва пък Георги Русев от компания за топлинно счетоводство.
„Плаща всичко в рамките на трите години – всичко останало е погасено по давност – другият вариант е да влезе в съдебна фаза – но има такси, лихви, адвокатски такси – което са излишни разходи за клиента”, обясни адвокат Мила Йотова.
„Там, за съжаление, не е осигуряван достъп до апартамента за поне 10 отоплителни сезона”, уточняват от „Топлофикация”.
„Това означава, че докато съм жива – даже и след смъртта ми – аз няма да мога да изплатя тази сума. Това е невъзможно, а да не говорим и че е обидно”, казва жената.
Ако клиентът е затапил отклонението за топла вода, не подлежи на отчет, но пък подлежи на проверка – защото във всеки един момент може да монтира уред за дялово разпределение и да има възможността да ползва, уточняват топлинните счетоводители.
Битката на Пенка Златарева със столичната топлофикация започва преди 12 години. Тогава официално, с писмо, иска развод с парното.
Дали такса „тръби” е законна е тема не само в България, защото Съдът на ЕС ще гледа казуса със съществуването й изобщо следващата сряда. Според експерти , размерът й често достига 50 и над 50 % от потребената за отопление енергия.
За да не се трупат сметки и топла вода – вариантите за потребители са два:
Затова разходите за топла вода са начислявани в максимален размер.
Как да търсим правата си?
Какво показва проверка на фактурите на Пенка Златарева: Разходите за топла вода са начислявани служебно.
Начисленията за един сезон за един обитател варират от 50 до 100 кубика вода. При средна цена от 10 лв. за кубик – това може да е от 500 до 1000 лв. за човек. За двама души – от 1000 до 2000 лв.
Нереално високи сметки често има и по вина на самите потребители. Когато сметките се изравнявали на база на средното потребление на бивш собственик на апартамента.
Сигнали за надписани сметки за парно често идват при адвокат Мила Йотова. Най-често от потребители, които са се отказали от парното. И въпреки това сметки за отопление идвали под предлог, че радиаторите не били демонтирани по надлежния ред.
„Ако водомерът не е проверяван години наред – се начисляват на брой на живущи по 140 литра на ден и като се съберат тези суми се получава внушителна сума”, уточняват от топлофикационната компания.
„Ако клиентът за конкретен изминал сезон или съответен месец – види, че има висока сметка – съветът ми е да се обърне към Топлофикация веднага или към топлинния счетоводител, следващата стъпка е да се обърнат към омбудсманите – специалисти”, обяснява юристът.
Потребители се оплакват, че топлофикациите продължават да надписват сметки и да търсят плащане на фактури с изтекла давност. Как да търсим правата си и как да намалим разходите си за топлоенергия през зимните месеци, разкри рубриката "На твоя страна" в сутрешния блок на Нова телевизия.
В същото време Пенка Златева твърди, че достъп не е отказван. Нещо повече – два пъти в година комисия от блока проверявала дали радиаторите не са монтирани отново. Допълнително фактурите набъбвали и от таксата за това, че тръбите на парното минавали през дома й. Топлофикация са категорични - независимо, че клиентът не ползва отопление, това не го освобождава от сумата за сградна инсталация.
Дълговете се трупали от такса „сградна инсталация” и от подгряването на водата, става ясно от фактурите, които пристигат по пощата. Без реално тези услуги да се ползват. В писмото от Топлофикация обаче никъде не е описано, че част от натрупаните задължения вече имат давност и би трябвало да отпаднат от сметката. Причината е, че несъбраните сметки са за повече от три години назад, а по закон, те се погасяват по давност.
От „Топлофикация – София” уверяват клиентите, че сметките се формират по ясна формула и за измама не може да става въпрос. И според топлинните счетоводители за надписване на фактурите не може да се говори. Разминаванията идвали при изравнителни сметки, ако достъп до уредите не се осигури при обявените дати за отчет.
От „Топлофикация – София” уточняват : „Бих препоръчала на клиентът да дойде тук да проверим дали междувременно са завеждани дела – защото, ако има заведено дело, тези суми са изискуеми”, каза говорителят на дружеството Елизабет Павлова.
През последните три години са подадени над 12 хил. жалби към топлофикациите в страната. Над 11 хиляди от тях са към „Топлофикация – София”. Всяка трета жалба е за надписани сметки. В същото време срещу абонати на топлофикациите всяка година се завеждат между 10 и 15 хил. дела. В резултат на това дружествата съдят над 400 хил. потребители-длъжници.
С времето сметките се натрупват. Задълженията също. Следват и заплашителни писма. Последното – от преди дни, с което топлофикация я предупреждава, че ще бъде дадена на съд. От писмото става ясно, че от септември 2007-ма до август 2018 година – дължи 15 900 лв., въпреки че радиатори в дома си няма от години.
)