Платен материал
В интернет може и през телефона
Дигитален понеделник
Повече традиционни брандове ще предлагат отстъпки в 2018 г.
Хората пазаруват все по-умно
В България Black Friday е едно от най-важните събития за пазаруване през годината. През тази година той се пада на 23.11.2018 г., както обикновено в петък, след Деня на благодарността в САЩ.
Великобритания, която традиционно е една от най-силно представящите се държави извън САЩ по време на Черния петък, се обръща към дигиталните продажби в по-голяма степен, отколкото във физическите магазини.
Най-големият ръст на заинтересовани купувачи - както у нас, така и в Европа и САЩ, се наблюдава в покупките онлайн. Истината е, че повечето от големите намаления се предлагат от магазините и брандовете, позиционирани в моловете.
Според проучване, направено от black-Friday Global, над 60% от анкетираните знаят и очакват Черния петък. 43% от българите ще участват в деня и ще търсят стоки намалени за събитието.
Това означава огромни опашки, навалици и като цяло неприятно преживяване. Ето защо над 20% от нашенците гледат за отстъпки не само по магазините, но и в интернет.
В края на ноември в доста от развитите страни идва Черният петък - денят, в който големи намаления и ексклузивни стоки и услуги се предлагат от различните магазини и брандове. Предлага се всичко - от техника, до дрехи и обувки, скъпи подаръци и какво ли още не.
Аргос - един от огромните каталожни магазини, започва своята дигитална седмица на 15 ноември, а гигантът Амазон на 17-и. Промяната е сякаш очаквана за бизнесите и потребителите на острова, които нямат желание да са част от лудницата, която всяка година се показва по телевизията в американските магазини.
Друго предимство на Дигиталния понеделник и онлайн пазаруването е, че хората имат по-голям шанс да закупят желаната стока, както и по-богат избор от стоки, но най-важното е, че могат да пазаруват през телефона си. Според Salesforce, 64% от потребителите са разглеждали стоки онлайн през мобилните си устройства по време на седмицата на Дигиталния понеделник, а 43% от всички онлайн потребители са закупили стоки през телефона си в същия период.
Едно от големите предимства на Черния петък е, че шопинг центровете, където са съсредоточени магазините, предлагащи отстъпки, реално привличат клиенти, които се интересуват единствено от едно-две определени неща и надеждата е, че примамливите цени ще развържат портфейла на потребителите и за други стоки.
Любопитното е, че за първи път нехарактерни за Черния петък бизнеси, като борсата за инвестиционно злато и обмен на валута Tavex, ще се включи в този евент, като ще предложат инвестиционни и подаръчни продукти с отстъпка, коментираха техни представители.
Онлайн вълната на поръчки набира скорост и от факта, че много компании, предлагащи традиционни услуги, също ще се включат в Дигиталния понеделник. Салони за красота, ремонтни услуги, увеселителни центрове и заведения се очаква да предложат специални промоции и цени в последната седмица от ноември.
Самите брандове, шопинг центрове и магазини са изпратили над 3 милиарда промоционални е-мейла и над 82 милиона SMS-а. Тези данни са ясен знак, че физическите магазини се дигитализират и започват да се отдръпват от Черния петък, залагайки все повече на следващата го седмица на дигиталното пазаруване.
Според проучване на P&G, броят покупки се увеличава, но парите, дадени за закупуване на една стока, намаляват. С пазаруването онлайн този импулсивен стимул да се купят повече намалени стоки не съществува. Потребителите купуват нещата, които са си набелязали, без да правят тези допълнителни импулсивни покупки.
Тази промяна на поведението е много по-голяма в страните от Европейския съюз. Cyber Monday e реализирал 6.59 милиарда долара през 2017 г., в сравнение с 2.65 милиарда през 2015 г. Особеното е, че в Европа този дигитален понеделник се е превърнал в дигитална седмица и продължава от последния понеделник на ноември до края на месеца.
Тези цифри изглеждат много апетитни за много бизнеси, защото огромното търсене обещава големи печалби, въпреки намаленията. Но има един тренд, който набира по-голяма скорост от традиционния Черен петък. Това е пазаруването онлайн по-време на уикенда след големия ден на намаленията.
Тоест, пазаруват по-умно. Онлайн пространството дава и възможност за по агресивни отстъпки от онлайн магазините, които нямат физически обекти. Тези два основни фактора са основен двигател на все по-големите обороти, реализирани онлайн - до степен, в която онлайн гиганта Alibaba заличи Черния петък от картата, като пусна огромни намаления по-време на Single’s Day - най-големия празник на младите хора в Китай.
)