Вашата дейност се нуждае от повече публичност. Това, което всекидневно правите, е геройство и за него трябва да се чува, отбеляза вицепрезидентът. По думите на Илияна Йотова държавата трябва да влезе в ролята си по всички тези проблеми.
Вицепрезидентът предложи организирането на национални срещи съвместно с образователното министерство, чиято основна тема да бъде приобщаващото образование. На тях трябва да се обсъдят необходимите промени в дългосрочен план.
Всички училища трябва да поемат отговорността по интеграция на децата от ромски произход, за да не се пренася капсулата от тяхната общност след това и в училището, отбелязаха преподавателите.
Ние първо възпитаваме, учим на навици тези деца, а едва след това ги образоваме, посочиха учителите. Необходима е и активна работа с родителите, които в по-голямата си част са неграмотни.
Ще перифразирам един мислител, който казва, че не е важно само да запълниш паметта с наука и знания, по-важно е да възпиташ разум и съвест. Точно това правите вие, изтъкна Илияна Йотова.
Без вас, учителите, няма да я има българската нация. Вие предавате не само знание, вие възпитавате в добродетели, изграждате личности. Често чувате колко е важна ролята ви, но в същото време оставате недооценени от българската държава и общество. С тези думи вицепрезидентът Илияна Йотова се обърна към учителския колектив и ръководството на 136 ОУ "Любен Каравелов" в София. По повод Деня на народните будители вицепрезидентът посети учебното заведение, където учениците са основно от ромски произход, съобщават от президентския прессекретариат.
Думата будител я няма в нито един друг език. Тя не се свързва само с просвещаване и образование, но и с патриотизъм, с националноосвободителните ни борби, отбеляза вицепрезидентът. По думите на Илияна Йотова съвременните будители не са само в сферата на науката и културата. Това са хората, които имат отношение към нашето добруване и към това да я има България, изтъкна вицепрезидентът.
По-късно вицепрезидентът разговаря с ръководството и учителския колектив на 136 ОУ "Любен Каравелов". Директорката Галина Сахиева запозна Илияна Йотова с механизма, който са разработили с колектива, за да привличат повече деца от ромски произход в класните стаи. Заедно с медиатори от ромски произход учителите събират децата директно от домовете им и ги водят в училище. Изключително труден, на моменти почти невъзможен, е процесът на убеждаване на родителите, че образованието е важно и техните деца трябва да посещават учебни занятия.
С послание да знаят и помнят древната 13-вековна история на България се обърна Илияна Йотова към учениците. Не е достатъчно само да знаете биографиите на славните ни герои и велики личности, но и да се учите от добродетелите, които ги водеха и които ни завещаха, посочи вицепрезидентът. Бъдете горди, че сте българи, призова Илияна Йотова.
Според учителите процесите на интеграция не са успешни. Общо бе мнението, че програмите за интеграция не работят, те са само безрезултатно усвояване на средства. Проблемът е много сложен. Той се корени и в нравите на ромските общности, и в отношението към тях на останалата част от българското общество. Едните продължават да се капсулират, другите продължават да отхвърлят и отричат.
Тема на разговора бе и подкопаването на авторитета на учителя. Учителският колектив сподели огорчението си от различния статут, които имат те и училища като тяхното сред останалите колеги. Чувстваме се сами. Не чувстваме подкрепа. Трябва да се чува за добрия пример, посочиха те. Друг основен проблем е и липсата на добре подготвени кадри за учителската професия.
)