– Господин Сачански, Мадара е може би най-емблематичното място, което свързваме с България и създаването на нашата държава. Какво е Вашето усещане, когато застанете пред Мадарския конник?
– И един последен въпрос - защо всеки българин трябва да види Мадара, според Вас?
– Смятате ли, че модерността и античността имат пресечна точка. Как да накараме децата да харесват историята ни с помощта на новите технологии и виртуалната реалност?
Какво е усещането да застанеш на платото под Мадара и как BILLA ни помага да заобичаме още повече културните и исторически ценности на страната си - за това си говорим с Бойко Сачански в едно екслузивно интервю за екипа на novini.bg
Благодарение на инициативата „Ние обичаме България“ бяха закупени и още много други полезни съоръжения и оборудване за нуждите на Мадара.
– Благодарение на кампанията „Ние обичаме България“ BILLA успява да осъществи страхотни проекти. Разкажете малко повече за това какво успяхте да направите в Мадара?
– Накъде ще гледате заедно с екипа на BILLA през следващата година? Подпомагате земеделските производители с кампанията "BILLA градини", подкрепяте ги да използват по-малко пестициди, за да бъде продукцията им по-чиста, грижите се за културните ценности... Любопитно ми е кой ще бъде следващият ви голям проект, който мечтаете да осъществите?
Бойко Сачански е управител на BILLA България и един от мениджърите на високо ниво у нас, който като истински родолюбец подкрепя каузи, свързани с историта на страната ни. Сред инициативите, зад които BILLA застава през последните години е кампанията "Аз обичам България", която събра средства в подкрепа на Мадарския конник, а в момента тече кампанията за събиране на средства за Панорамата в Плевен.
Година по-късно има конкретни резултати, с които много се гордеем. Мадара вече посреща посетителите с обновен информационен център, оборудван с много иновативни технологии. Може би най-впечатляващ е атрактивният кът за виртуална реалност, където гостите на обекта имат възможност да се отправят на виртуална разходка из Мадара и да научат интересна информация не само за Мадарския конник, но и за някои от останалите обекти в резервата, които се надяваме, че по този начин ще добият по-голяма популярност. За най-малките посетители е създадена и още една атракция – интерактивна образователна игра. Тя е под формата на touch screen маса и помага на децата да се запознаят с обектите в Мадара и да научат интересна информация.
Екипът на BILLA България е изключително амбициозен и непрекъснато си поставя все по-високи цели, включително и по отношение на социално отговорните проекти. Кампанията „Ние обичаме България“ ще продължи и през следващата година, когато ще подкрепим още един от Стоте национални туристически обекта.
Мадара е забележително място, което носи духа на толкова много епохи и култури. Място, което ни напомня колко прекрасна е България. Затова всеки българин трябва да го посети и да отведе и децата си, за да заобичат и те родината си. Освен това след подобренията, които бяха направени благодарение на кампанията „Ние обичаме България“, Мадара е дори още по-интереснa и въздействащa.
Мадара е място със специална енергия, което съчетава хилядолетна история и невероятно красива природа. Когато съм там, аз наистина мога да почувствам България. Мадарският конник ме кара да бъда горд, че съм роден и израснал в една от най-старите държави в Европа, че съм потомък на достоен и борбен народ. Наистина това място не може да се опише, то трябва да се усети.
През 2017 г. дългосрочната национална кампания на BILLA „Ние обичаме България“ подкрепи Мадарския конник. Тогава си поставихме амбициозната задача да превърнем Националния историко-археологически резерват Мадара в атрактивна туристическа дестинация, която да привлича посетители от цял свят. Затова решихме да подпомогнем облагородяването на района, оборудването на информационния център и въвеждането на иновативни технологии. От продадени билети за голям благотворителен концерт в "Арена Армеец" и други активности в рамките на инициативата събрахме 96 287,61 лв.
Работим и по десетки други значими инициативи за подпомагане на различни социални групи. Преди по-малко от месец приключи поредното издание на съвместната ни кампания с Фондация „Искам бебе“, в рамките на която подкрепяме двойки с репродуктивни проблеми. Този път финансирахме ин витро процедури за 7 семейства, които мечтаят за собствено дете. В последните няколко години сме подпомогнали общо 17 двойки. Най-голямото ни удовлетворение е, че две от тези семейства вече се радват на собствени рожби. Ето това са каузи, които определено си струват, защото наистина осмислят живота на хората.
Със средствата от кампанията „Ние обичаме България“ бяха създадени и монтирани информационни и указателни табели, които ще можете да видите, ако си направите кратка разходка в парка. Ако сте идвали и преди поставянето на новите табели, сега определено ще усетите разликата. Ще видите Мадара по нов начин и дори ще откриете обекти, за чието съществуване преди не сте знаели.
Тази практика се прилага изключително успешно в някои от най-популярните културни и исторически обекти в света. Силно вярвам, че иновациите, които бяха направени в Мадара, ще привличат много деца и младежи и те ще заобичат още повече историята и България.
Твърдо съм убеден, че историческото и културното наследство имат нужда от ново, по-атрактивно представяне, което да отговаря на потребностите на съвременните хора. Иновативните технологии, като виртуалната реалност например, са един добър начин да привлечем вниманието на младите и да им разказваме за историята на техния език.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)