)
„Надявам се с нашата комплексна дейност да сме успели да обхванем цялата палитра от възможни случаи на нарушения. Също и когато потребителите са ни сигнализирали да реагираме навреме. Така пазарът все повече се изчиства. Целта е да можем да сложим един извод в края на сезона, че качеството на нашия туристически продукт не е лошо, може и още да се подобрява. Но важно е всички институции да работят за това с всеки следващ сезон услугите да стават все по-достъпни и качествени и хората да бъдат удовлетворени”, заяви Маргаритов.
„Положителният извод, който можем да направим, е че макар и да срещнахме отново нарушения, нямаше нещо драстично, нито „иновативни практики”, на които сме се натъквали в минали сезони, от рода на такса „празен стол” или „игра на дете в заведение”. Така председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов обобщи в сутрешния блок на Канал 3 резултатите от осъществения контрол през отминаващия летен сезон.
За качеството на туристическия продукт по кампанията Лято`2018 и по сигнали на граждани, понякога съвместно с други контролни органи, са извършени около 1500 инспекции по Черноморието. В 8-10% от случаите са установени нарушения. „Основният проблем продължава да бъде разминаването между това, което се обещава и това, което реално се предоставя на място”, обясни Маргаритов. Той призна, че в красивите оферти с изкушаващи описания понякога се съдържа известна доза заблуда. Има случаи и на предоставяне на туристически услуги в некатегоризирани обекти. Също – спестяване на важна информация или липса на реквизити в менютата в заведенията за хранене и развлечения.
По отношение на ол инклузива Маргаритов разясни, че базовите изисквания при предоставянето на този тип услуги са посочени в Наредбата за категоризация на туристическите обекти. Той обърна внимание, че не всички услуги по дефиниция биха могли да попаднат в този пакет. Например, използването на паркинг или чадър и шезлонг на плажа, може да става срещу допълнително заплащане, ако предварително изрично не е договорено друго. „Към съчетанието, което и без това не е българско, се прикачват определения като Ultra, Light и пр., които би трябвало да ориентират уж потребителя относно каталога услуги, които той може да ползва в съответния комплекс, а понякога се установява, че целта на търговеца е да направи някои уговорки и резерви”, обясни председателят на КЗП.
Председателят на КЗП посочи, че не е установено предлагане на опасен алкохол, но е имало случаи на разреден. Той даде пример и за нелоялна практика, при която търговец е създавал впечатлението у потребителите, че продава уиски, а всъщност е ставало дума за имитиращ продукт, който не отговаря на изискванията на закона за този вид спиртна напитка.
Председателят на КЗП потвърди, че още от средата на лятото текат и проверки в търговската мрежа във връзка с кампаниите за намаление на летните колекции. Той препоръча потребителите да не се увличат по големите проценти отстъпки и да съпоставят различни предложения, а при покупка да следят на касата да се маркира намалената цена. Проверките на КЗП ще продължат и по отношение на стоките за ученици по повод новата учебна година, както и при кампанията „Черен петък” през ноември месец.
При установяване на нарушения се налагат предвидените в закона санкции и мерки. „Макар и да не е пряко записано като наша функция, ние винаги се стремим да съдействаме на потребителя да получи компенсация от хотелиера или ресторантьора. Случаи на добри практики има доста напоследък. Най-важното е, че реакцията на потребителя и действията на контролните органи често имат възпиращ ефект по отношение на търговците по повод последващо извършване на нарушение”, каза още Маргаритов.
Последвайте канала на