Дали има адекватно наказание за шофьор, сгазил брутално момче на тротоара край пешеходна пътека, която е пресичало в Златоград? Едва ли. Опечалените му родители цял живот няма да намерят утеха и покой.
Защото бг бабаитлъкът е безмерен. Както твърдеше един комедиен герой „Аресивен съм и съм комплексар”. Думата ми е за тях. Иначе е ясно, че всеки, седнал зад волана, автоматично попада в риск да стане потенциален убиец или жертва.
Обществото ни в цялост пък едва ли някога ще се успокои, че джигитите ще се поправят и вече няма да трепят мирните пешеходци като мухи дори на обозначените от закона места за тях, каквито са пътеките и тротоарите.
Не, думичката „мор” не е преувеличение на епидемията по родните шосета, която продължава да отнема толкова човешки животи, че ни нарежда на първо място по този показател в Европейския съюз.
В последните години Европейската комисия е предприела редица инициативи за подобряване на безопасността в държавите-членки. Ако се съди по статистиката, те са дали резултат в по-развитите западноевропейски държави, но не и у нас, е отбелязано в съобщение на СБА /Съюз на българските автомобилисти.
Ние обаче сме далече от тези резултати. И причина за това на първо място, е неправилно изпреварване, както и високата и несъобразена скорост. В България загиват хора основно поради тези две причини. Така е, според експертите, които обощават печалните рузалтати от хаоса по родните пътища.
Пак според тях август е най-черният месец в годината, през който загиват почти два пъти повече хора от пътни произшествия. И ще е така докато не се намери противодействие срещу неуравновесените зад волана, чието изкривено съзнание се отразява в огледалото на общия ни живот. За съжаление.
Отчетите на МВР показват, че до 27 юли по родните пътища да били прегазени 298 наши сънародници. Според ведомството, което отговаря за нашата сигурност, тенденцията е от 1990-та година насам жертвите на пътя намаляват от година на година, но не много и така, както е в страните, които ни се водят събратя от Европейския съюз.
През 2001 г. 54 900 души са загинали при пътни злополуки по пътищата в Евросъюза, а през миналата година този брой е 25 500. Спадът е забележителен - жертвите са наполовина по-малко.
По данни на Техническия университет, цитирани от медии, през 2015-а загиналите са били 99 на 1 млн. жители, през 2014-а - 91,8 души, през 2013-а и 2012-а - 82 души.
По този показател за 2016 г. с най-малък брой на загиналите са Швеция, Обединеното кралство, Холандия, Испания, Дания, Германия, Ирландия. Средните стойности за ЕС са точно наполовина по-малко, отколкото в България - 49,99 убити на 1 млн. жители.
Според Евростат и други обобщители, продължаваме да сме първенци, ведно с Румъния, по брой на убити при катастрофи. Основният показател, по който се сравнява безопасността на движение в отделните страни в Европа, е брой на загинали при пътнотранспортни произшествие на един милион жители, а по този критерий през 2016 г. нашата страна заема челна позиция с близо 100 загинали /99,7/ на 1 млн. население.
)