По думите му накрая ще стане така, че да ги наемат големите компании в Европа и демографски това ще ни създаде проблем, защото всеки ще си вземе семейството там.
„Сигурна съм, че неуточнените въпроси ще намерят своето решение в този позитивен дух“, каза Булц.
Илиян Филипов, който е представител на българския транспортен бранш заяви след срещарта: "Ако предложените мерки за превозвачите се приемат, българският транспорт ще изчезне, затова продължаваме да протестираме".
Повече от три часа продължи срещата между премиерът Бойко Борисов и еврокомисаря по транспорта Виолета Булц, която е на посещение в София.
Това е исторически стар бранш, по времето на социализма. Съмненията са ни, че така точно подредени нещата, винаги сме били за по-високи доходи, но има някои определени недоимъци в тази стратегия. Няма как шофьорите да остават тировете и камионите без надзор. Това каза премиерът Бойко Борисов в началото на срещата с представители на транспортния бранш в Министерски съвет и еврокомисаря Виолета Булц, на която бяха обсъдени промените в пакета "Мобилност", засягащи условията и работата на превозвачите, съобщават от Министерски съвет.
„Застрахователите това не го приемат. Не знам да има такива охраняеми паркинги. Едно е да отидеш от Белгия до Германия или от Холандия до Франция, друго е да минеш 5000 км в едната и после в другата посока. Така се убива нашия транспортен бранш. Това са десетки хиляди шофьори“, заяви Борисов.
„Тогава как ще има бързи стъпки да достигнем това, което президентът Макрон иска да се наваксва бързо в другите държави изоставането, което не е по наша вина. Когато Рузвелт и Чърчил са разпределяли света, ние сме се паднали от тази страна. Това, че сме не най-отдалечени от Брюксел, не значи, че трябва да ни бъде наложено толкова тежко наказание. Държа да го обмислим пак и да намерим решение. Обясних позицията си на президента Макрон и се надявам за разбиране“, каза още Бойко Борисов.
Благодаря на премиера Бойко Борисов, който домакинства срещата ни днес, както и на Ивайло Московски. Приканих българските представители на европейския съвет, да подготви своите предложения относно готвения пакет от мерки, касаещи превозвачите. Постигнахме позитивен диалог. Призовахме всички страни, да не се колебаят, а да се обръщат към нас, за да може проблемите да се решават на масата, а не на улицата. Това каза еврокомисарят по транспорта в ЕС Виолета Булц след срещата с премиера Бойко Борисов и министъра на транспорта Ивайло Московски.
Изключително съм удовлетворена, че дойдоха толкова много представители на български превозвачи с конкретни въпроси и предложения. Секторът на логистиката, транспорта и превоза е от важно значение за функционирането на европейския пазар. Въз основа на прогнозите, че до 2030 г. този сектор ще отбележи ръст от 35%, а до 2060 – над 60%, е важно основата, на която това развитие ще стъпи, да е справедлива и здрава“, каза още тя и посочи, че затова Европейската комисия е предложила първият, вторият и третият пакет за мобилност, като повечето от социалните аспекти са уредени в първия.
„Задълбочено обсъдихме четири въпроса. Първият е за връщането на водачите на превозните средства у дома като част от тяхната задължителна почивка. Посланието на Комисията беше съвсем ясно – на шофьорите трябва да бъде предоставена възможност къде да прекарат времето си за почивка – дали у дома, или на мястото, където се намират. Вторият въпрос беше свързан за възможността с нощуване в кабината на превозното средство или извън нея – по него посланието ни също беше много ясно, Комисията иска да се гарантира, че ще бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, така че шофьорите да почиват в камионите си, паркирани на такива тях. Третият въпрос беше свързан с международния трафик и правилата за командироване – ние сме убедени, че международен трафик за ограничено време не трябва да подлежи на правилата за командироване. Четвъртият въпрос, който буди много загриженост, е свързан с преводачите от трети страни – всички правила, които ще важат в рамките на единния пазар на ЕС, ще се прилагат и по отношение на превозвачи от трети страни, като държавите-членки могат да налагат и допълнителни такси“, обясни Булц.
Тя подчерта, че транзитът трябва да бъде освободен от новите правила. "Всички правила, които ще важат за единния пазар ще се спазват от всички страни-членки на ЕС“, категорична бе тя. „Правилата, които има в момента не служат добре на ЕС, те създават хаос. Оставането на старите правила не е добро решение за сектора“.
"С екипа на еврокомисар Булц и превозвачи ще изготвим промени в конкретни детайли и текстове по Пакета за мобилност, за да станат приемливи за българските превозвачи". Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски след среща с представители на транспортния бранш.
„По време на срещата при премиера Бойко Борисов преминахме през всички теми, които притесняват българските превозвачи, тъй като този сектор осигурява около 17% от БВП. Длъжни сме да реагираме винаги, когато има притеснения от превозвачите във връзка с европейското законодателство. Всички теми, които се засегнаха, трябва да се преработят в детайли като конкретни текстове и тя се съгласи да остави своя екип тук“, каза министър Московски и уточни, че веднага след тази среща продължава работата заедно с екипа на Булц, с администрацията на министерството и с превозвачите, така че в конкретни детайли и текстове да може да се вкарат на работна група текстове, които са приемливи за българския транспортен бранш.
„И да се надяваме да се приемат. На нея също предстоят срещи с колеги от други държави, които са на по-различно мнение. Надявам се че ще намерим решение, което да бъде балансирано и което да устройва всички. За каквото зависи от нас, гарантирам, че ще бъдат положени максимални усилия“, каза още транспортният министър.
По време на разговора са обсъдени промените в пакета "Мобилност", които засягат условията и работата на превозвачите. Заради новите правила превозвачите в България готвят мащабен протест в столицата на 16 май.
Според представители на бранша новите промени са вкарани в контекст за защита на правата на шофьорите, но всъщност целта е да бъдат елиминирани от пазара българските, полските, унгарските и румънските камиони. Част от изискванията в пакета за мобилност са шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на тираджията да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите. И още едно изискване - промени в правилата за шосейния каботаж като на практика той ще бъде премахнат.
Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев е категоричен, че всичко това ще повлияе пагубно на оборота - курсовете ще намалеят значително, ще има нови разходи за прибирането на шофьорите, ще се стигне и до масови фалити на фирми. В момента средната печалба в бранша е 5%. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000.
На срещата присъстват и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, както и представители на транспортния бранш.
)