Даването на пари на учители е днешната инвестиция в образованието за след 20 години, това не е наливане, а поливане на едно дърво, заяви Вълчев в отговор на коментари на опозицията, че се наливат средства в нереформирана система.
Опорната точка за частните училища вече може да отпадне, защото средствата, които ще се предоставят на частните училища, ще са по-малко от 2 млн. лв., каза Вълчев.
Трябва да имаме добри учители, ако искаме да имаме добро образование. Утрешните инвестиции в образование започват с днешните инвестиции в учители. Това заяви в парламентарната зала министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при дебатите по проекта за държавен бюджет за 2018 г.
Министърът обясни, че по отношение на връзката между реформи и пари има три групи дейности. Първата група са реформи, които не изискват никакви средства. Това са промените с учебните планове, учебните програми. Втората група реформи изискват средства, но не много. Това са например връзката с пазара на труда. Ще бъде разработен механизъм за връзка на професионалното образование с търсенето на пазара на труда и ще бъде в сила от учебната 2018/2019 г., заяви министърът. Третата група дейности са тези, които изискват само пари. Тук е инвестицията в учители, посочи министърът.
Вълчев заяви, че разликата между българската и финландската образователна системи е в това, че във Финландия учители стават тези, които са имали най-високи резултати на изхода на гимназиалното образование. Във Финландия са направили обществения, политически и бюджетен избор да инвестират в учители и поради тази причина в дългосрочен план са успели да повишат образователните резултати, каза Вълчев.
Радвам се, че имаме общо мнение по отношение на промените в системата на делегираните бюджети, посочи министърът. Броят на учениците ще се запази като фактор, но той ще бъде по-скоро разпределителната величина, а не в основата на концепцията "парите следват ученика", поясни той и допълни, че няма как финансирането на едно училище да не зависи от броя на учениците.
По отношение на оценката на висшето образование министърът заяви, че "имаме една от най-добрите системи за оценка на реализацията и тя е международно призната, с пълна, точна и проверима информация по редица показатели за реализация, което я прави много добър инструмент за обвързване на финансирането и преструктурирането на приема с реализацията".
Друга стъпка е планирането на 9 млн. лв. допълнително за стипендии по приоритетните професионални направления, каза Вълчев. Тези направления са инструментът, с който ние обвързваме търсенето на пазара на образование с бъдещите потребности на пазара на труда, каза министърът.
)