Той обръща внимание, че практиката за изгаряне на човешки тела в крематориуми е въведена в Европа от нацистите.
Дядо Николай дори смята, че общините са подмамени от парите, за да се построи крематориум. Изразява надежда да не се "намери" друга община, която да се захване с подобна идея.
Пловдивският митрополит Николай се обяви против идеята за изграждане на крематориум в град Куклен. Това става ясно от отворено писмо на митрополит Николай до кмета на Община Куклен Мария Белчева, съобщиха от пресцентъра на Св. Синод на БПЦ.
"В частност, нашето мнение е отрицателно, защото е отрицателно по принцип. Понякога се учудвам, че се налага Православната Църква да обяснява толкова очевидни неща и да привлича вниманието върху толкова ноторно известни факти, че е чак обидно. Всеки християнин поне веднъж е чувал фразата: „защото пръст си и в пръст ще се върнеш” (Бит. 3:19). Бог е създал човека от пръст и след приключването на земния му път, тленните останки трябва да бъдат предадени обратно на пръстта, от която сме произлезли. Това е християнската вяра и такава е християнската практика. Така са погребвани дедите ни, прадедите ни и пра-пра-дедите ни. Всеки кръстен християнин следва да бъде погребан като такъв. А не като езичник. Ние сме християнски народ, а не азиатско или северноамериканско племе. И е уместно да се придържаме към нормите на поведение, подобаващи на християнски народ, включително и особено в отношението ни към смъртта", заявява дядо Николай.
"За мен е непонятно, как една практика, осъдена преди седемдесет години от цялото човечество като гавра, днес може да се превърне в норма! Макар, че, в последно време, редица други осъдителни практики към човека и човешкото тяло, възприемани доскоро като гаври, започнаха систематично да се превръщат в норми. След като тялото на живите хора стана обект на поругание и гавра, защо това да не се случва и след смъртта? Или може би е обратно? Поругаваме телата след смъртта им, обезценяваме ги, от където логично се извежда и отношението към същите тези тела приживе. Очевидно това е една от характеристиките на „пост-модерното“ време, в което ни е отредено да живеем", коментира още владиката.
)