Новата система трябва да заработи до края на март, когато ще бъдат пуснати и новите терминали за провеждане на теоретичен изпит на шофьорите.
Миналата година са извършени над 3600 проверки на учебни центрове отчете още зам.-министърът. От тях на 90 са наложени санкции, а анулираните изпита са 280.
Лицево разпознаване ще се прави по време на теоретичния изпит за кандидат-шофьорите. Това съобщи Георги Тодоров, заместник-министър на транспорта.
Преди влизане ще се сканират личните карти на кандидатите, а след това ще се снимат докато решават листовките и изображенията ще се сравняват. Това ще пресече възможността кандидатите да си разменят работните места, което няма да позволява някой да решава теста вместо друг, обясни той.
Въвеждането на изолирани кабини, в които да се отделя всеки кандидат-шофьор е част от мерките, които ведомството ще вземе срещу манипулирането по време на изпитите за книжки, обясни Тодоров. Местата в кабинетите ще бъдат изолирани едно от друго така, че кандидат-шофьорите да нямат физически или визуален контакт помежду си. Предвижда се още курсистите да минават през скенери за метал. Целта е да не се проверяват за мобилни устройства, чиято употреба е забранена.
Очаква се в залите ще бъдат монтирани системи за контрол на изпитния процес, апаратура за регистриране на сигнали от електронни устройства, както и система за автоматично известяване и записване на сигналите при тяхното засичане. Ще бъде осигурена и специализирана мобилна техника, с която изпитващият да проверява за излъчвани сигнали от електронни устройства по време на изпита.
С решение от миналата година листовките кандидат-шофьорите ще решават само в областните представителства на „Автомобилна администрация“, които са 27 в цялата страна. Освен това продължава и дейността на работната група, която ще променя въпросите в листовките, каза още Тодоров. И допълни, че срокът е удължен заради смяната на ръководството на ведомството.
През март се очаква да заработи и софтуер, който онлайн ще следи технически преглед на автомобила, каза още Тодоров. И поясни, че информацията ще отива директно в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), като служителите ще могат постоянно да я следят реално време. Става въпрос за данните от трите уреда, на които се изпитва автомобила, това са стенд за спирачната система, димомер и газ анализатор. Освен това софтуерът на практика ще дава крайното решение на прегледа, допълни Красимир Калайджиев, изпълнителен директор на ИААА.
Ще може да се следи дали наистина се извършва преглед и какъв е регистрационния номер на колата, уточни още Тодоров. По думите му до сега информацията за показателите на автомобила се съхраняваше само в пунктовете и служителите на „Автомобилна администрация“ можеха да я следят в реално време, а проверки можеха да се правят само на място. Той обясни още, че това позволява промяна на стойностите им или въвеждане на фиктивни прегледи. Целта на новия софтуер е да се избегне именно субективният фактор при провеждането на годишните технически прегледи.
)