Отчетените разходи по бюджета на ДКИ за 2013 г. са в размер 823 356 лв. или 84,91 на сто спрямо планираните. С най-висок относителен дял са разходите за издръжка – 77,96 на сто или 641 899 лв.
Сметната палата извърши одит за съответствие при финансовото управление на Държавния културен институт (ДКИ)„Културен център „Двореца“ – Балчик за периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2013 г. Анализирани и оценени са управленските решения и действия в областите „Бюджет“, „Възлагане на обществени поръчки и изпълнение на сключените договори“ и „Управление на имуществото“.
Утвърденият от министъра на културата бюджет на ДКИ за 2013 г.е 969 678 лв. При изпълнението на бюджета не е осигурявано във всички случаи своевременно събиране на приходите, законосъобразно извършване на разходите и правилно идентифициране за целите на счетоводното отчитане.
Извършени са разходи за застраховки на имущество на ДКИ с неясни условия.
Възлагане на обществени поръчки и изпълнение на сключените договори
В областта на обществените поръчки през одитирания период е прилаган правилник, който не създава надеждна вътрешна организация при планиране и възлагане на обществени поръчки. През 2013 г. са възложени четири обществени поръчки на обща стойност 159 255 лв. без ДДС.
През одитирания период утвърдената численост на персонала е недостатъчна, за да осигури многобройните функции, възложени на ДКИ. Поради това се е наложило съвместяване на длъжности, осигуряване на допълнителен персонал по програми за временна заетост, сключване на граждански договори и възлагане на дейности под формата на външни услуги. При управлението на персонала и разходите за работни заплати не е разработено допълнително разписание на длъжностите за нещатния персонал, като определеното трудово възнаграждение на назначените лица е по-голямо от нормативно определения размер.
При извършване на разходите за издръжка контролните дейности не са предотвратили редица несъответствия с нормативните изисквания и вътрешните актове. Не е осъществяван предварителен контрол за законосъобразност при начисляване и изплащане на трудовите възнаграждения, което е съществен пропуск в прилагането на контролните дейности. Без правно основание и в нарушение на нормативните актове са извършени разходи за закупуване на облекло в общ размер 6 900 лв.
При сключването на договорите от изпълнителите не са представени част от изискуемите документи. Създадени са предпоставки за неправилно планиране на потребностите от доставки на стоки, услуги и строителство. Въведените и действащи контролни дейности за възлагането и изпълнението на обществени поръчки са недостатъчни за осигуряване на своевременно разкриване и коригиране на грешки и нередности. Вътрешният контрол в областта на обществените поръчки не е функционирал ефективно и при изпълнение на договорите за обществени поръчки.
През 2013 г. от ДКИ са управлявани 46 застроени имота. В сила са 10 договора за отдаване под наем на имоти, от които седем сключени преди 2013 г. и три през 2013 г. Обектите, отдадени под наем са разположени на територията на Архитектурно-парков комплекс „Двореца“ и са отдадени под наем след проведени търгове. При одита на дейността е установено, че вътрешните правила за провеждане на търгове за отдаване под наем на недвижими имоти не създават необходимата детайлизирана вътрешна организация при отдаването, а преповтарят нормативните изисквания, поради което не са допринесли за ефективното управление на изследвания процес. Въведените контролни дейности не са достатъчни, за да гарантират, че рисковете в процеса са ограничени до приемливо равнище и не осигуряват увереност за съответствие на дейността със законодателството, вътрешните актове и договорите.
Архитектурно-парковият комплекс “Двореца” е неделим ансамбъл, включващ терен, сгради и парк, с особена културно-историческа стойност. Практиките, установени при одита, въведени от различните субекти, ползващи архитектурно-парковия комплекс - Министерство на културата чрез ДКИ и СУ „Св. Климент Охридски“ чрез звеното „Учебни ботанически градини“, не гарантират ефективното управление на публичната държавна собственост и опазването ѝ като групова културна ценност.
Необходимо е да се инициира среща/разговор между ръководствата на Министерството на културата и Софийския университет „Св. Климент Охридски“ за постигане на писмено дефинирани взаимноизгодни условия и ред за съвместното/споделено стопанисване и управление на имотите и вещите - паметници на културата, други активи - държавна собственост и растителните видове, отглеждани на територията на комплекса.
Това е една от 13-те препоръки, която Сметната палата дава на директора на Държавния културен институт „Културен център „Двореца“, срокът за изпълнението на които е 6 месеца.
Реализираните приходи са 966 581 лв., или 97,95 на сто спрямо планираните. От тях с най-голям дял са постъпленията от входни билети - 611 740 лв. и от наем на имущество - 192 469 лв. В периода 2011 - 2013 г. има тенденция на намаление на приходите на ДКИ. За 2013 г. те са с 30,4 на сто по-малко спрямо отчета за 2012 г. и с 36 на сто по-малко, спрямо отчета за 2011 г. По размер и източник постъпилите приходи са законосъобразни, но при отчитането им са допуснати отклонения от нормативните изисквания.
Управленските решения и прилаганите контролни дейности при командироване, одобрение и изплащане на разходите за командировки не са в пълно съответствие с изискванията на Наредбата за командировките в страната. Пропуски са установени по отношение на условията за командироване, заверката и подпечатването на заповед за командировка, изплащане на дневни пари и представяне на отчети за получените от ръководителя на ДКИ командировъчни пари. Установени са отклонения от нормативните изисквания и вътрешните правила за реда и условията за командироване и в чужбина, в размера на полагащите се дневни пари и докладването на резултатите от командировките в чужбина. В нарушение на Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, заповед за командировка в чужбина на директора на ДКИ е подписана от самото длъжностно лице, вместо от министъра на културата.
)