Разговаряме с госпожа Мария Атанасова в офиса на фирмата.
Amadeus агент от 2005г, Sabre агент от 2013г.
Агенцията е Член и на Международната Асоциация за Въздушен Транспорт – IATA .
За последните 5 години, през които Мария поема ръководството на Агенцията, клиентите са над 20000.
Над 250 фирми и неправителствени огранизации са се доверили на партньорството с ръководената от Мария Агенция.
През 2015 година Агенцията става Член на Американската Търговска Камара – Amcham.
Регистриран туроператор и агент от Държавната Агенция по Туризъм от 2005г .
Средно на година в Д.А.Травъл се издават над 5000 самолетни билета.
- Госпожо Атанасова, представете накратко ръководената от вас Д.А.Травъл – какво предлагате на своите клиенти?
- Госпожо Атанасова, разкажете за това, как започнахте работа в Д.А.Травъл.
- Имате ли информация какъв е броят на фирмите в България, които са специализирани в обслужването на Корпоративни клиенти?
- Как работите с хората от екипа? Издайте някоя тайна за успех...
- Какво Ви предстои в бъдеще?
- Какво ви накара да се насочите към нишата на Корпоративното обслужване?
- Кое, според Вас, Ви помогна да успеете?
- На финала на нашия разговор бих искала да Ви попитам какво, според Вас, да очакваме от туристическия бранш през следващите години?
- Накрая, има ли нещо, което бихте искали да кажете на читателите?
- Поправете ме, но мисля, че повечето туристически фирми предлагат същото. .. кажете ми с какво Вашата Агенция е по-различна? Как работите с клиентите си?
- Това означава ли, че не обслужвате индивидуални клиенти?
Ето няколко факта за агренцията:
М.А.: Не, разбира се. Ние предлагаме на нашите партньори комплексно обслужване. Това означава, че поемаме и ангажимента да осигурим, при желание от тяхна страна, и личните пътувания на служителите им.
М.А.: Не забравяйте – пътуването е единственото нещо, похарчените пари за което те правят по-богат.
М.А.: Туристически Агенции, които предлагат само този тип услуга, на практика почти липсват. Този факт ни дава шанс да се съсредоточим и развиваме компанията именно в тази ниша.
Успехът идва с упоритост, постоянство.... и усмивка...
Започнала преди 11 години като сътрудник в Д.А.Травъл ООД, днес тя е собственик и Генерален Мениджър на Туроператорската Агенция .
От малка туристическа фирма Мария превръща Д.А.Травъл в една от най-големите Агенции в бранша, насочени към Корпоративни клиенти.
Пред нас, работещите в този бранш, стои една изключително важна задача: трябва да се стремим непрекъснато да популяризираме страната си пред света.
М.А.: В България туристическите фирми се опитват да предлагат всичко на всеки. Това води до разфокусиране, липса на индивидуалност, и, в крайна сметка, липса на разпознаваемост на теб и продукта ти. Затова реших да насоча усилията си към развитие именно в тази област. Знаех, че ще бъде много трудно, тъй като този тип клиент е изключително капризен, и дори най-малката грешка би могла да означава не само край на бизнес отношенията с даден партньор, но и разрушен имидж пред останалите.
М.А.: Да, така е. Тук е моментът да кажа няколко думи за това, какво е различното при нас. Решихме да насочим усилията си в корпоративното обслужване – над 95% от дейността ни е свързана с този тип клиенти. Развитието на Агенцията показва, че сме на прав път.
М.А.: Най-общо ние предлагаме:
Самолетни билети на всички представени компании.
Екскурзии и почивки в цял свят; Круизи; Рент-а-кар; Трансфери; Уикенд пакети.
Командировки, събития и мероприятия в България и чужбина.
Инсентив пътувания.
Медицински застраховки.
М.А.: Никога не съм си поставяла някакви невъобразими цели. Просто работех, мислейки основно за едно – да познавам всеки мой клиент лично, да мога да му обърна подобаващо внимание, да науча точно от какво има нужда и да му осигуря спокойствието да върши основната си работа. А всичко, свързано с комплексното обслужване - неговото и на служителите му – е моя работа. Като казвам моя работа, разбира се, имам предвид себе си и колегите. Ние сме малък екип, но всеки знае какво точно трябва да върши.
М.А.: Смятам, че и за в бъдеще туризмът ще продължи да бъде един от важните фокуси на всички заинтересовани институции в България. Силно се надявам да се подобри и насърчаването на предприемачеството в страната. Добрата новина е, че, по последни данни, оповестени наскоро от НСИ , се наблюдава ръст в пътуванията и на наши, и на чужди граждани.
М.А.: За да продължим развитието на Агенцията, предприехме стъпки за откриване на офиси извън страната. Основателката на бизнеса г-жа Антоанета Делчева през 2008 година оглави офиса на Агенцията във Великобритания. От началото на 2016 година вече можем да се похвалим и с офис в Ню Джърси, САЩ. По-различното в американския офис е това, че залагаме изцяло на местен персонал. Няма да изпращаме колеги от централата в София. Общото и за двата офиса е, че, както българския, са изцяло насочени към корпоративното обслужване.
М.А.: Както обикновено се случва, случайно и без да съм го планирала по някакъв начин. С основателката на Агенцията, г-жа Антоанета Делчева, се познаваме от много години. Тук е момента да кажа няколко думи и за Тони, както я наричаме всички. Тя е с над двайсетгодишен стаж в "Българска гражданска авиация Балкан" (БГА Балкан) - предшественика на сегашната “България Ер“. През по-голямата част от професионалната си кариера Тони е била Старша Стюардеса в БГА Балкан. За нея мога да кажа само, че е един изключителен човек, на когото съм много благодарна за дадения шанс. И така, бях поканена от нея да се присъединя към екипа на Д.А.Травъл. Годината беше 2006. Предложението ми се стори интересно и много предизвикателно, и реших да опитам. Така започна всичко. След това през 2010 г. получих предложение да стана съдружник, а от 2013 съм Управител на фирмата.
М.А.: Няма тайни...Опитвам се да накарам служителите си да осъзнаят най-важното не само в нашия бранш, но и във всеки бизнес – да накараш клиента да се чувства спокоен, когато ползва услугите ти, да не мисли за тях. Защото той има своите отговорности – пътува или в командировка, или на някакво мероприятие (конференция, симпозиум). Всичко, свързано с нашите услуги, трябва да бъде осъществено така, че той да мисли единствено върху това, как най-добре да се справи със служебните си ангажименти. Всичко останало е наша работа.
Другата специфика в нашата работа е т. н. Личен травел Консултант. Това е Дежурен Консултант 24/7, който е насреща винаги, когато наш клиент има нужда от нас. Както вече споменах, ние държим партньорите ни въобще да не мислят за нищо, свързано с организацията на тяхното пътуване, събитие и т.н. Те трябва да мислят единствено и само за своя бизнес и организирането на тяхното ежедневие е свързано единствено с постигане целите на компаниите, в които работят или ръководят. Ние гледаме да сме невидими, но да им осигурим пълен комфорт.
Ето някои цифри: Пътуванията на български граждани в чужбина през април 2016 г. са 466.3 хил., или с 26.2% над регистрираните през април 2015 година. Най-голям относителен дял от общия брой пътувания на български граждани в чужбина през април 2016 г. формират пътуванията с други цели (гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия) - 46.0%, следвани от пътуванията с цел почивка и екскурзия - 29.4%, и пътуванията със служебна цел - 24.6%.
Как работим с клиентите ли? За мен и колегите ми най-важното е да изградим дългосрочно партньорство. Знам, че звучи тривиално, но се убедих, че най-простичките неща водят да най-печелившите резултати. За нашите клиенти ние наистина сме и приятели, и консултанти. Всеки един за нас е специален, запознаваме се с навиците, предпочитанията и изискванията му. Това може да се постигне единствено с екип, който знае какво трябва да направи, за да остане клиентът с нас години наред – имаме такива, които са с нас още от 2007година... Изключително много държа на квалификацията на хората си - всичките ни служители са с минимум 5 години опит в сферата на туризма и са с IATA сертификат.
Може би трябва да дам малко повече инфо за Деловите пътувания и събитийния / конгресен/ туризъм . Те съставляват около една четвърт от целогодишното разпределение на туристическия поток. При посетителите с делова цел общите за целия престой разходи на един посетител, както и среднодневните разходи на човек са относително по-високи, в сравнение с масовия туризъм. В определени случаи този тип клиенти харчат няколко пъти повече от обикновените посетители, тъй като ползват главно база в горния ценови сегмент, както и редица допълнителни услуги. Тук най-важно е осигуряването на комфорта и удобството на клиента, цената е на втори план. Независимо от това, ние винаги се стремим да предложим при запитване минимум 3 оферти, като стриктно спазваме предварително уточнения бюджет на клиента.
Природата и културно-историческото наследство - ето кои са най-силните предимства на България в глобализиращия се свят. Затова в ежедневната си работа ние трябва да използваме всеки удобен случай, за да говорим за тези предимства, да ги показваме, както и да разкриваме уникалността и красотата на нашата страна.
)