Тя заяви, че стремежът на МОН е да има възможно най-ефективно разгръщане на заложените законови възможности, така че да се постигне задоволително ниво на религиозна грамотност и толерантност в българските училища.
Вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева съобщи по време на парламентарния контрол, че ще потърси по-широк формат на дискусия по темата за обучението по религия в българските училища. По тази причина министърът заяви намерение да възстанови функциите на Съвета по религии към министъра на образованието, а съставът му да включва по-широк кръг от общественици.
В рамките на задължителната подготовка в училищата религията се изучава в исторически, философски и културен план. Като самостоятелен учебен предмет религията присъства сега в задължителноизбираемата и свободноизбираемата подготовка в две форми - християнство и ислям, каза министър Кунева.
Кунева цитира данни, според които за последните десет години броят на учениците, които са направили избор да изучават предмета "Религия" в задължителноизбираемата подготовка /ЗИП/ или в свободноизбираемата подготовка /СИП/, общо "Християнство" и "Ислям", е спаднал повече от три пъти - от 15 227 деца през 2006 г. на 4854 за цялата страна през 2015 г.
Министър Кунева подчерта, че във вече утвърдената програма по "История и цивилизация" за шести клас е обърнато изрично внимание на "православието като опора на българите" в периоди на изпитания за българския народ, като се отдава дължимото на приноса на християнската религия и на манастирите за съхраняване на българската народност. Запазена е възможността за изучаване на религията като самостоятелен предмет, в рамките на разширената подготовка, в избираеми и факултативни учебни часове. В това отношение разликите между стария и новия образователен закон са единствено терминологични, посочи министър Кунева.
Сред по-съществените въпроси по темата, нуждаещи се от дебат, министърът открои - редно ли е религията да се учи професионално, какво да бъда учебното съдържание, по какви учебници да се преподава и от кого - от хора с педагогическо образование или от духовници, дали трябва да се изучава само традиционната религия или да има и учебни предмети по други вероизповедания. Тези теми са сложни и чувствителни за обществото, те не могат да бъдат въпрос на еднолично решение, коментира министърът.
Тя обясни също как ще се изучава религията според новия Закон за предучилищното и училищното образование като отбеляза, че изучаването на религиите в исторически, философски и културен план продължава да бъде застъпено в няколко дисциплини от общообразователната подготовка.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)