През 2015 г. в Комисията за защита на потребителите /КЗП/ са постъпили 20 453 жалби и сигнали, съобщиха от институцията.
Най-малко са оплакванията за ползване на туристически услуги, потребителски кредити и покупки на облекла.
С 12 процента се е увеличил през 2015 г. броят на решените в полза на потребителите рекламации спрямо 2014 г., отчитат от КЗП.
Добър знак е, че продължава да расте броят на хората, които се обръщат към КЗП, тъй като това означава, че има повишено доверие в институцията и по-висока потребителска култура, коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов.
Най-често жалбите и сигналите са за възникнали казуси, свързани с комуникационна техника /37 процента/, с обществени услуги /19 процента/ и с битови уреди /11 процента/. Следват ги жалбите за ползване на битови услуги /6 процента/ и за купуване на обувки и кожени изделия /6 процента/. Пет на сто от жалбите са за дефектна аудио-визуална техника. Гражданите са търсили съдействието на КЗП и при ситуации, свързани с пазаруването на храни и напитки /3 процента/.
По-голям е и процентът на случаите, в които КЗП е успяла да помогне на гражданите извън жалбите за рекламации. Например при казуси, свързани с онлайн-пазаруване. Този сектор бележи и най-голям спад на нарушенията. С около 35 процента е намалял през миналата година броят на случаите, в които търговците в интернет не са предоставили задължителната по закон преддоговорна информация /данни за доставчика, условия за продажбата, съществени характеристики на стоките/. Близо два пъти по-рядко се среща и най-често констатираното в предходни периоди нарушение - съкращаването на 14-дневния срок за безусловен отказ от онлайн-покупка.
)