"Едва един на осем българи вярва в реалната свобода на медиите", коментира резултатите Кристиан Шпар, ръководител на Медийната програма Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер", цитиран от БТА.
Картината на състоянието на медиите в България през 2015 г. остана все така мрачна, може би дори и по-мрачна от преди, обобщи Орлин Спасов. По думите му и през миналата година не са инициирани отдавна нужните промени за подобряване на средата.
Негативно от медиите през 2015 г. са отразени Волен Сидеров, Лютви Местан и Михаил Миков. Орлин Спасов отбеляза, че като цяло партиите са отразявани по-малко, тъй като медиите се концентрират върху политиците.
Позициите от 3 до 5 през 2015 г. за най-споменавани политици се заемат от Радан Кънев, Румяна Бъчварова и Христо Иванов. Предишната година това са били Сергей Станишев, Пламен Орешарски и Лютви Местан.
Президентът Росен Плевнелиев е на второ място.
Според изследването 65 процента от гражданите не смятат медиите за независими. Едва 12 на сто вярват убедено в свободното отразяване на събития.
Доверието в българските медии продължава да спада, сочи проучване за обществените нагласи, представено днес от фондация "Конрад Аденауер" и фондация "Медийна демокрация".
В България няма системен натиск върху критичните журналисти, но присъстват различни видове влияние от политически фигури, медийни собственици и рекламни фирми. Несигурни трудови отношения и автоцензура ограничават медийната свобода, каза Шпар.
Критиката към медиите постепенно започна да се възприема като естествен фон или шум, който няма капацитета да доведе до задействане на институциите и не смущава работата на медиите. Партиите сякаш останаха по-заинтересовани от липсата на промени и запазване на доста удобното за тях статукво, коментира Спасов. Като друг основен медиен проблем през 2015 г. той открои възход на езика на омразата в медиите.
През 2015 г. премиерът Бойко Борисов е най-споменаваната личност в политическото медийно отразяване, посочи изпълнителният директор на фондация "Медийна демокрация" Орлин Спасов, който представи годишния медиен мониторинг за 2015 г. на двете фондации. Борисов успява да увеличи своята популярност и е споменат в 23 процента от анализираните статии и новинарски предавания.
Проучването за обществените нагласи към медиите е осъществено през декември м.г. чрез запитване сред 1000 българи, а за медийния мониторинг в периода от януари до декември 2015 г. агенция "Маркет Линкс" е анализирала повече от 40 000 новини от три телевизии, три онлайн медии и три вестника.
Проучването показва още, че телевизията остава предпочитан източник на информация за политическите събития, а онлайн медиите стават все по-предпочитани. Две трети от българите намират дейността на политиците по информиране на обществото за слаба или много слаба.
Според анализа европейската криза с бежанците е представена в българските медии предимно неутрално. Позицията на президента Росен Плевнелиев към бежанците е представена като предимно позитивна. Медиите отразяват като силно критично отношението на Българската православна църква, както и на представители на полицията и вътрешното министерство.
Сред всички водещи политици най-позитивно в медиите през 2015 г. се гледа на Борисов и Плевнелиев. Медийният рейтинг на премиера е 3.1, което означава, че той се споменава три пъти повече в позитивна светлина, отколкото в негативна. През 2014 г. медийният образ на Борисов и Плевнелиев е бил представен по-скоро в критична светлина, отбелязва мониторингът.
5 декември 2025 г. в 09:08 ч.
)