Novini.bg

Парламентът прие на първо четене бюджета на НЗОК, здравната вноска остава 8%

20
Парламентът прие на първо четене бюджета на НЗОК, здравната вноска остава 8%

Парламентът прие на първо четене бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2016 година.

117 народни представители гласуваха "за", 45 - "против", а 15 се въздържаха.

Това е поредният бюджет, който генерира дефицити, заяви в отрицателен вот депутатът от БСП лява България Жельо Бойчев. С този бюджет се премахва договорното начало. С него разписваме един празен чек на министъра на здравеопазването. Липсват действия за подобряване на финансовото състояние на лечебните заведения. Вътре няма нито едно предложение за борба с корупцията, а за пореден път се предлага увеличаване на средствата за лекарства. Вместо реформи ни се натрапва един модел на еднолично управление, добави Бойчев.

Депутатът от ДПС и бивш финансов министър Петър Чобанов посочи, че е гласувал против бюджета на НЗОК, тъй като той символизира запазване на статуквото и с него не се прави нито една крачка напред. Гласувах против ултимативните предложения в бюджета, които са предпоставка за централизиране на системата, подчерта Чобанов.

Ако трябва да защитавам държавата, ще кажа, че днешната държава е с 5 на сто по-коректна от всички предишни. Така здравният министър Петър Москов защити преди гласуването проекто-сметката за здраве за следващата година и отговори на нападките на лявата опозиция, че бюджетът е на статуквото и ще влоши качеството на медицинска помощ у нас.

Предвиждат се със 129 млн повече пари за НЗОК, което е увеличение с 4,2 на сто в сравнение с м.г., обясни детайли от макрорамката министърът. И подчерта, че тези пари са свързани с ясните налични източници на приходи , сред които 42 млн.лв. ще дойдат заради повишаване на ангажимента на държавата.

Миналата година в началото на бюджетната процедура трябваше да влезем във философията на строги лимити, две трети от резерва на касата бяха деблокирани и разпределени по болнични пера - сега в рамките на така предложения бюджет има резерв от 316 млн. лв., който ще оправи разликата в доболничната помощ, в политиката за лекарствата, сравни Петър Москов цифрите за 2015 и 2016 г.

Той се съгласи, че по договорното начало могат да се направят промени между двете четения на документа.
Договарянето на цени и обеми е реално да приключи в края на март , началото на април, затова формалният рамков договор с НЗОК трябва да бъде към началото на април - така здравният министър обясни смяната на календара за догодина.

Ето и какви са параметрите в приетия на първо четене бюджет на Здравната каса за 2016 година:

Разходите и трансферите за 2016 г. за НЗОК са разчетени на сума 3 204,7 млн. лв., или със 129,2 млн. лв. повече от 2015 г. Запазва се размерът на здравноосигурителната вноска от 8 на сто в съотношение работодател-здравноосигурено лице 60:40.

Само за разходи са предвидени 3,201 млн. лв. - увеличението е със 128,8 млн. лв. За предоставени трансфери на НАП за приходите по Закона за Здравното осигуряване и към бюджетни организации, сключили договори за извършване на медицински услуги с НЗОК, са заделени 3,7 млн. лв., или с 0,3 млн.лв.повече от миналата година.

Заложените приходи и трансфери са в общ размер на 3 204 749 хил. лв. Това, според вносителя - Министерския съвет, прави бюджета на институцията с балансирано бюджетно салдо.

Спрямо 2015 г. е предвидено увеличение на средствата за здравноосигурителни плащания за първична и за специализирана извънболнична медицинска помощ /включително за комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение/, за болнична медицинска помощ, за лекарствени продукти за лечение на онкологични заболявания в условията на болнична медицинска помощ, заплащани от НЗОК извън стойността на оказваните медицински услуги.

Резервът, включително за непредвидени и неотложни разходи, е 316 620 хил. лв. Със законопроекта се предлага изменение на календарния месец на влизането им в сила на елементи от националния рамков договор - 1 април, както и нови моменти в контрола и санкциите при неизпълнение на договорите.

В сметката за догодина са предвидени постъпления от здравноосигурителни вноски от 2 121,0 млн. лв., или с 80,3 млн. лв. повече от 2015 г., а от трансфери за здравно осигуряване - 1 045,2 млн. лв./ 66,9 млн. лв. повече от м.г./.

Трансферът от централния бюджет за покриване на недостига на средства за 2015 г. отпада за 2016 г. Неданъчните приходи се очакват да са 14,5 млн. лв., колкото и през 2015 г.

От предвидения за получаване трансфер от МЗ за финансиране разходите за лекарствени продукти , за дейности за здравно неосигурени лица сумата е 24.0 млн.лв. - отново колкото през 2015 г.

Текущите разходи догодина ще са 2 877,4 млн. лв. или със 114,1 млн. лв. повече от миналата.

За придобиване на нефинансови активи се отделят 7,0 млн. лв. и резерв, вкл. за непредвидени и неотложни разходи - 316,6 млн. лв.

От общата сума на текущите разходи /2 877,4 млн. лв. / за заплати на персонала се предлагат 32,5 млн. лв., което е с 1,5 млн. лв. повишение, а за издръжка на административните дейности - 11,7 млн. лв. - сумата е по-малка със 1,5 млн.лв. от 2015 г.

Парите за здравноосигурителни плащания ще се разпределят: здравноосигурителни плащания за първична извънболнична помощ - 180,0 млн. лв.; за специализирана извънболнична помощ /вкл. за комплексно диспансерно наблюдение/- 201,6 млн. лв.

За дентална помощ са заделени 123,0 млн. лв., за медико-диагностична дейност - 70,4 млн. лв.

Здравноосигурителните плащания за лекарства, медицински изделия и диетични храни за домашно лечение и за злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги, са 750,9 млн. лв.

Последвайте канала на

Константин Тодоров
20

Свързани новини

Водещи новини

Парламентът прие на първо четене бюджета на НЗОК, здравната вноска остава 8% | Новини.бг