Димитър Манолов от КТ "Подкрепа" също призна, че предложението поставя много въпроси за процедурата, по която ще се случва прехвърлянето, за ликвидирането на инвестиционни портфейли на фондовете и прочие.
Частните пенсионни фондове ще имат 6 месеца да прехвърлят натрупаните средства по индивидуалните партиди на хората, пожелали да се осигуряват само в Националния осигурителен институт.
Това ще става по искане на НОИ. Младите, които оттук нататък ще започват да се осигуряват за първи път, ще имат една година, в която да подадат заявление за внасяне на 5% от осигуровките им в универсален пенсионен фонд. Ако не го направят за 12 месеца, директно ще бъдат прехвърляни към НОИ и повече няма да могат да избират пенсионен фонд. Как ще става това - ред, начин и срокове, ще бъде допълнително разписано в акт на Министерския съвет. Това предвиждат законовите промени в Кодекса за социално осигуряване, които предлага ГЕРБ преди второ четене на законопроекта за Държавното обществено осигуряване. Българите, които в момента се осигуряват във втория стълб (родените след 1959 г.), ще могат еднократно да изберат дали да се осигуряват само в НОИ. Това ще се случва от 1-во число на следващия месец след подаване на заявлението. Тези, които изберат да минат към НОИ, няма да имат право да се върнат в универсален пенсионен фонд. Българите, които изберат да се осигуряват само в НОИ, няма да имат индивидуални партиди за втора пенсия. Това означава, че осигуровките им няма да могат да се наследяват, пише в. Сега.
В предложенията за промени е записано още, че възрастта за пенсия се замразява, но стажът се увеличава с 4 месеца. Така и догодина мъжете трябва да се пенсионират на 63 г. и 8 м., а жените - на 60 г. и 8 месеца. Стажът обаче се увеличава на съответно 38 години и 35 години. Единствено това предложение е мотивирано с факта, че "тежестта на реформата, стартирала през 1999 г., се поема преди всичко от работещите трета категория". Промените за пенсионните фондове не са мотивирани, липсват и финансови разчети как биха се отразили. Въпреки обещанията, в проектозакона липсват текстове за въвеждане на възраст на военни, полицаи и магистрати. Не е записано и криминализиране на умишленото укриване на осигуровки от работодатели и самоосигуряващи се.
Идеята да се даде възможност за избор къде да се внасят осигуровките - дали само в НОИ или и в частен фонд, е изцяло на правителството. Представители на синдикатите, участвали в срещата, признаха, че по-скоро са използвани като параван, за да се прокара решението. "С това предложение се цели да се нанесе удар върху модела на осигурителната система. Това е по-лек вариант за национализация на натрупаните средства. Не е ясно как ще става прехвърлянето. Първият и вторият стълб са взаимносързани и те не се конкурират. Освен това не виждам как ще се случи от 1 януари", коментира пред "Сега" председателят на асоциацията на дружествата Никола Абаджиев.
"Предложението е твърде притеснително и провокира доста въпроси. От формулировката му не стават ясни детайлите, но със сигурност една подобна промяна означава фактическо плавно минимизиране на ролята на втория осигурителен стълб, респективно – променя се цялата концепция на осигурителната ни система. Поставя се под съмнение нейната стабилност и прогнозируемост, и се дава лош сигнал за осигурените лица, които губят и без друго крехкото доверие към системата. Не можем през сравнително кратък от историческа гледна точка период от 15 години да правим такива радикални завои в една от ключовите обществени системи", написа в блога си изпълнителният председател на стопанската камара Божидар Данев. Той коментира, че "подкрепяме този демократичен принцип, но в конкретния случай не става ясно дали въпросният избор не е всъщност лишаване на осигурените от такъв".
"Средствата в НОИ са гарантирани от държавата, докато тези в универсалните пенсионни фондове не са гарантирани на 100%. Следователно, има неравнопоставеност между двете. Това поставя фондовете в неизгодна пазарна позиция и пред опасността те да изгубят клиентите си, а това практически води към тяхната ликвидация. В този смисъл, направеното предложение е директен удар върху модела на тристълбовата пенсионна система и е отказ от капиталовия принцип, което е повече от недалновидно. С подобно решение се пристъпва към частична плавна ликвидация на фондовия пазар в България. Може да се прогнозира срутване на стойността на ценните книжа, обезценяване на акциите на редица публични компании с тежки последствия за българската икономика. Всичко това със сигурност ще доведе и до срутване на кредитния рейтинг на страната ни", пише още Данев.
)