Това предвиждат предложенията за промени в закона на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, научи БТА от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков.
Обществена дискусия за Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, внесен от Министерски съвет, след като беше одобрен в началото на този месец, ще се състои днес в зала "Изток" на парламента.
Прецизират се отговорностите на всички участници в строително-инвестиционния процес. Предлага се да бъдат завишени част от санкциите при неспазване на разпоредби на ЗУТ за участниците в него.
Предлага се дейността на консултантите в строителството да премине от сегашния лицензионен към регистрационен режим.
Предложението е във връзка с въвеждането на изисквания от ресорна евродиректива.
Други предложения предвиждат с решение на общинските съвети да се допускат по-големи отклонения от нормативите за застрояване. Досега това става със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Предлага се също общинските съвети да могат да одобряват подробните устройствени планове за селища с национално значение, нещо което сега също е в правомощията на министъра.
Целта е с промените да се обхване подготовката на стратегическите документи за развитие през следващия програмен период.
Всички язовири на територията на страната стават строежи от първа категория по смисъла на Закона за устройството на територията /ЗУТ/ заради рисковете при експлоатацията им.
Строежи първа категория се приемат от държавна приемателна комисия. За изграждането на такива обекти се изискват съответните удостоверения от фирмите-изпълнители, които трябва да бъдат оправомощени да сторят обекти от съответната категория. Дирекцията за национален строителен контрол /ДНСК/ ще ги въвежда в експлоатация. Дирекцията ще контролира строително-монтажните и ремонтите дейности по водните съоръжения.
Според министерството дуализмът в правомощията на държавата и общините по отношение на контрола върху незаконното строителството не е най-ефективната практика, отбеляза заместник-министър Нанков. По тази причина се предлага в промените на закона, строежите от първа, втора и трета категория да бъдат изцяло под контрола на ДНСК, а останалите /от 4 до 6 категория - масови строежи/ - към местните власти.
Сред другите предложения за промени в закона са всички аспекти, свързани със стратегическото устройствено планиране, вече да бъдат уреждани в Закона за регионалното развитие, а не от ЗУТ. Националната комплексна устройствената схема, която в момента е регламентирана в ЗУТ, се заменя с Национална концепция за пространствено развитие. Документът очертава насоките в областта на устройственото планиране. Съответно се предлага да има регионални схеми за пространствено развитие, концепция за пространствено развитие на общините.
В частта "Устройствено планиране" на закона се предлагат промени, с които да се ограничи възможността за изработване на подборни устройствени планове за поземлени имоти, които са извън границите на урбанизираните територии на населено място, за което няма приет и действащ общ устройствен план. С тази промяна се цели общините да бъдат активизирани да възлагат и разработват общи устройствени планове, като идеята е застрояването да не бъде хаотично, а планово.
Към момента около 30 на сто от общините имат влезли в сила общи устройствени планове. Това не означава, че се спира изцяло инвестиционната инициатива до изработването на общите устройствени планове. Напротив, предложили сме изключени от това правило, уточни заместник-министърът.
)