До 2030 г. се очаква потреблението на електроенергия да се увеличи двойно. В същото време е необходимо бързо намаляване на въглеродните емисии. А на дневен ред, когато става въпрос за енергийната ефективност, идва и транспортът.
Общественият транспорт намалява нуждата от втори автомобил в семейството. На този етап обаче метрото е много ресурсоемко - изграждането му гълта много средства, а използването му - енергия, смята Василев.
През последните години е модерно да се говори за енергийна ефективност, намаляване на емисии и потребление на електроенергия. По време на Clean Tech стана ясно и кои са големите потребители на електроенергия.
Индустрията използва 31% от енергията, жилищата и сградите - 40%, а транспортът - 28 на сто. Намаляването на консумацията става не само с помощта на новите технологии, а и с решенията от днешния ден, обясни Христо Христов, директор енергиен мениджмънт в Schneider Electric България, пише inews.bg.
Електромобилите са много ефективни, но ще станат функционални, едва когато технологиите позволят да се зареждат за 10 минути и да изминават поне 250 км с едно зареждане. Тази теза застъпи Александър Василев, мениджър "Корпоративни клиенти" в General Motors. Според него бъдещето на "зелената" индивидуална мобилност е в комбинирането на различни варианти за придвижване - градски транспорт с кола и колело.
Такситата са добър вариант за придвижване, който обаче не е евтин. Цената на километър по отношение на разходите за енергия трябва да се намали, обясни експертът. Василев прогнозира, че в даден момент в центъра на големите градове ще бъдат допускани само хибридни таксита.
Според Василев авиационният транспорт е по-"чист" от автомобилния - докато самолетът харчи 3 л/100 км на пътник, разходът на колите е средно около 9 л/100 км. Но всъщност най-ефективен, що се отнася до отношението цена на километър, остава водният транспорт.
)