На 30 юни 2011 г. македонската прокуратура отправя искане за постановяването на ефективни осъдителни присъди за двамата подсъдими. До 15 години затвор могат да получат капитанът на кораба Сотир Филевски и експертът Бранко Баич.
Адвокатите по делото очакват двамата подсъдими Сотир Филевски и Бранко Бранко Баич да получат ефективни присъди, а близките на загиналите - най-вече отговор на въпроса кой е отговорен за трагедията.
Предишното заседание на съда беше на 30 юни 2011 г. Обвиняеми по делото са капитанът на кораба Сотир Филевски и хърватският гражданин Бранко Баич - представител на немската застрахователна компания "Лойд", упълномощена за техническия контрол на корабите и издаване на разрешителните за плаване на кораби по Охридското езеро. Двамата са обвинени за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото в транспорта.
По същество делото започна на 28 февруари тази година. Тогава прокуратурата обвинява Бранко Баич и капитана на кораба Сотир Филевски за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото в транспорта. Според прокуратурата не са спазени
редица изисквания за техническата годност на кораба и неговата поддръжка.
Плавателният съд е бил претоварен, като вместо допустимите 43-ма души, на борда му имало 55 туристи. На заседанието на 17 юни 2011 г. капитанът на корабa Сотир Филевски заявява, че техническият експерт от "Лойд" Бранко Баич не му е казвал, че не трябва да се качват пътници на горната палуба на плавателния съд. Защитниците на експерта от германския "Лойд" обаче твърдят, че още през 2006 г. е издадено предписание, според което на собствениците на "Илинден" е забранено да качват пътници на горната открита палуба.
В очакване на справедливост българските семейства се питат как се случи всичко и все още не могат да си обяснят как една желана екскурзия промени живота им. Дали заради бедност или немарливост, дали от липсата на отговорност или от безконтролност.
)