Испанската художничка Алисия Фрамис ще бъде първата жена, която ще се омъжи за холограма, създадена от изкуствен интелект, съобщава „Евронюз“. Сватбата, обявена като пърформанс, ще се проведе през лятото на покрива на музея Depot Boijmans Van Beuningen в Ротердам.
Самата Алисия Фрамис описва замисъла на творбата си така: „Представете си партньор, който винаги е там, когато имате нужда от него, но който никога не ви дава целувка, прегръдка или каквато и да е форма на обич, включваща най-малкия физически контакт. Някой, с когото споделяте „романтична връзка“, участвайки в дълги дебати, които интелектуално ви стимулират по дълбок начин, но който никога няма да протегне ръка, за да смени електрическа крушка или да помогне с носенето на пазарски чанти. Не очаквайте да мръднат пръст, за да измият чиниите, да отворят вратата за гост или да подадат ръка за помощ, ако случайно се спънете. От друга страна, можете да разчитате на тяхното присъствие постоянно и те никога няма да пречат на съня ви с хъркането си. Това описание може да не отговаря на идеалната връзка за мнозина, но въплъщава любов от алтернативно измерение“.
Въпреки че в момента е категоризирана като „пърформанс“, творбата на художничката отразява сценарий, който скоро може да се превърне в нещо напълно реално. Алисия Фрамис си е поставила за цел да разсъждава върху взаимодействието между хората, изкуствения интелект и съвременното изкуство.
„Изкуственият интелект все още е тясно свързан с науката и му липсва поезия, изкуство и топлина“, обяснява художничката в изявление на сайта си.
Холографското изображение, за което Фрамис ще се „омъжи“, е наречено АИЛекс (AILex). В него са събрани черти от предишни партньори на художничката. В момента Фрамис рисува проекти за сватбената си рокля и за облеклото на присъстващите на церемонията.
Заедно с това Алисия Фрамис съвместно с нидерландския Музей на изкуството на храната разработва специално молекулярно меню за сватбения банкет, на което „ще могат да се насладят и хора, и хуманоиди“.
„Любовта и сексът с роботи и холограми са неизбежна бъдеща реалност. Те са страхотни спътници и са способни да проявяват емпатия. Точно както телефоните ни спасиха от самотата и запълниха празнотата в живота ни, холограмите като интерактивно присъствие в домовете ни могат да го отведат още по-далеч“, казва родената в Барселона художничка, която днес живее в Амстердам.
Фрамис заедно с Rabobank Art Collection проучва освен това възможността за създаване на първата ипотека за закупуване на холографски спътник, както и за построяване на къща, проектирана специално за холограма и човешко същество.
Алисия Фрамис е посветила артистичната си кариера на обединяването на науката и изкуството, за да култивира смислени взаимоотношения, предлагайки подкрепа на хора, изправени пред болести, увреждания, дисбаланс между половете или травматични преживявания. Този артистичен проект е замислен и като терапевтичен инструмент за тези, които са претърпели травма или малтретиране, както и тези, изправени пред загубата на любим човек. Това не е първият опит на Фрамис да включва нечовешки елементи в своето изкуство. През 1996 г. тя става първия художник, който съжителства с манекен на име Пиер. Получената работа, „Cinema Solo“, се състои от 36 снимки и диалог между Фрамис и манекена, вдъхновен от книгата на Маргьорит Дюрас „La Maladie de la Mort“.